ဧရာ၀တီမွာ အဂၤါေန႔က ေဖာ္ျပခ့ဲတ့ဲ ေရွးေဟာင္းဘုရားသတင္းကုိ စာဖတ္သူ အမ်ားအျပားက တုန္႔ျပန္ထားပါတယ္။ တုန္႔ျပန္ခ်က္ေတြထဲက တခုကုိ အခုလုိ ေတြ႔ရပါတယ္။
ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္စကို ရွည္ေစ၊ မုန္းစကို တိုေစ ျဖစ္လိုပါသည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ား အားလံုးထဲတြင္ ဗမာႏွင့္ ရခိုင္ လူမ်ိဳးမ်ားမွာ ဘာသာစကား တူျခင္း (သို႔ေသာ္လည္း အသံထြက္ ကြဲပါသည္) မ်ိဳးႏြယ္တူျခင္း တို႔ေၾကာင့္ မူလရင္းျမစ္မွာ လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးတည္း ျဖစ္ပါသည္။ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္မ်ားလည္း လက္ခံၾကပါသည္။
အတိတ္မွ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည္မ်ားကို မျငင္းခုန္ေစလိုပါ။ သမိုင္းဆိုသည္မွာ သူ႔ဘက္ ကိုယ့္ဘက္ ေျပာမွ မွန္ပါမည္။
မွန္ပါသည္။ ဘိုးေတာ္ ဘုရားလက္ထက္တြင္ ျမန္မာတို႔ စစ္ႏိုင္သျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာမ်ားလည္း ျဖစ္၍ ကိုးကြယ္လိုျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ စစ္ႏိုင္ေသာ အထိမ္းအမွတ္ အျဖစ္ လည္းေကာင္း မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီးကို ပင့္ေဆာင္ယူခဲ့ပါသည္။
ထို႔အတူ ဘုရင့္ေနာင္ မင္းတရားႀကီး နတ္ရြာစံၿပီးေနာက္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီး အစိတ္စိတ္ အမႊာမႊာ ၿပိဳကြဲခဲ့သည့္ အခါတြင္ ေတာင္ငူဘုရင္၏ ဖိတ္ေခၚမႈေၾကာင့္ ရခိုင္စစ္သည္တို႔ ခ်ီတက္လာၿပီး ဟံသာဝတီ ပဲခူးနန္းေတာ္ႀကီးကို မီးတင္႐ိႈ႕၍ နန္းတြင္း အဖိုးတန္ ရတနာမ်ား အားလံုးကို ယူေဆာင္ သြားခဲ့ပါသည္။ (မွတ္ခ်က္။ ဘုရင့္ေနာင္၏ နန္းေတာ္ အမိုးမ်ားမွာ ေရႊသား ပကတိ ျဖစ္ပါသည္။)
ယခု မဟာျမတ္မုနိ ဘုရားႀကီး ပရဝုဏ္တြင္ ရွိေသာ ေၾကးနတ္႐ုပ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ျခေသၤ့ႀကီးမ်ားမွာ မူလက ဘုရင့္ေနာင္ မင္းတရားႀကီး၏ နန္းေတာ္မွျဖစ္ပါသည္။ ထိုေၾကး႐ုပ္ႀကီးမ်ားကို ထိုစဥ္က ရခိုင္ စစ္သည္တုိ႔ စစ္ႏိုင္ေသာ အထိမ္း အမွတ္အျဖစ္ ယူေဆာင္သြားၿပီး ရခိုင္ ဘုရင့္ နန္းေတာ္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ထား၍ ဂုဏ္ယူခဲ့ၾကပါသည္။
ဘိုးေတာ္ဘုရား ရခိုင္ျပည္ကို ေအာင္ျမင္ေသာ အခါမွ ထိုေၾကး႐ုပ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ တကြ ဘုရားႀကီးကိုပါ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ပင့္ေဆာင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အမုန္းပြားေစရန္ မရည္ရြယ္ပါ။ ထိုစဥ္က ဘုရင့္ေနာင္ မင္းတရားႀကီး၏ ေျမးေတာ္ ခင္မေႏွာင္းကိုပါ ရခိုင္ဘုရင့္ မိဖုရား အျဖစ္ ရခိုင္ျပည္သို႔ ေခၚေဆာင္သြားခဲ့ပါသည္။
တစ္ေျမတည္း ေနထိုင္ခဲ့သျဖင့္ ပေဒသရာဇ္ အရင္းခံ အားၿပိဳင္မႈမ်ားမွာ ေရွးယခင္က ရွိခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုသမိုင္းထဲမွ အမုန္းေၾကြးမ်ား၊ ဒဏ္ရာ ဒဏ္ခ်က္မ်ားကို လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ေဖာ္ထုတ္ၿပီး တိုင္းရင္းသား စည္းလံုး ညီၫြတ္ေရး မပ်က္ျပားေစသင့္ပါ။
ေလးစားစြာျဖင့္
ေလလြင့္လိႈင္း
အခု ေျပာတာက ဗမာတိုင္းရင္းသား ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေၾကး႐ုပ္ႀကီးေတြရဲ႕ ေနာက္ခံသမိုင္းနဲ႔ မဟာျမတ္မုနိ ႐ုပ္ပြားေတာ္ရဲ႕ ေနာက္ခံသမိုင္းကို ထပ္တူျပဳလို႔ မရပါ။ ေၾကး႐ုပ္ႀကီးေတြဟာ ဘာယုံၾကည္ ကိုးကြယ္မႈနဲ႔မွ ပတ္သက္မေနေပမယ့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကေတာ့ ေဒသခံတို႔ရဲ႕ ယုံၾကည္ကိုးကြယ္မႈနဲ႔ ပတ္သက္ေနပါတယ္။ အခုလို မွတ္ခ်က္ျပဳ ေျပာလာတာကိုက အကယ္၍မ်ား မႏၲေလးက ႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႀကီးကို ရခိုင္ကို ျပန္ပင့္ခဲ့ရင္ ဆိုတဲ့ ပူပန္မႈက ျဖစ္လာတယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ အဲသလို ဆိုရင္လည္း ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကိုးကြယ္ ပူေဇာ္လာၾကတဲ့ ေဒသခံရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ႕ အပူကို စာနာေစလိုပါတယ္။ ရခိုင္နဲ႔ ဗမာဟာ အတူတူပဲဆိုရင္ ဘာျဖစ္လို႔မ်ား ရခိုင္က ဘုရားကို ဗမာေဒသကို ပင့္ေဆာင္သြားရသလဲ ဆိုတာ စာေရးသူ ကာယကံရွင္ ဒီစာကို မေရးခင္ စဥ္းစားေပးသင့္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုေတာ့ စကားကၽြံခဲ့ရၿပီ။ ရခိုင္ေဒသခံတို႔ဟာ အဲဒီစိတ္ေၾကာင့္ အၿမဲတမ္း ပူပန္ခဲ့ရ ပူပန္ေနၾကတယ္ဆိုေပမယ့္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေျဖခဲ့ၾက ေျဖသိမ့္ေနၾကပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ရခိုင္ေတြရဲ႕ ပါးစပ္ရာဇ၀င္မွာ ငါတို႔ဆီက ႐ုပ္ပြားေတာ္အစစ္ႀကီးဟာ ဗမာျပည္ကို ပင့္ေဆာင္ခံသြားရတာ မဟုတ္၊ ရခိုင္မွာပဲ က်န္ေနခဲ့တယ္ ဆိုတာပါပဲ။ အခုမွတ္ခ်က္ ေရးသူဟာ ရခိုင္လူမ်ဳိးတစ္ဦး ျဖစ္သလို အဲဒီကိစၥ (မဟာျမတ္မုနိ႐ုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႀကီးကို ရခိုင္သို႔ ျပန္လည္ပင့္ေဆာင္ ေရး)ကို အၿမဲတမ္း စဥ္းစားေနခဲ့သူပါ။ ကၽြန္ေတာ့္လိုပဲ ရခိုင္တစ္မ်ဳိးသားလုံး ထပ္တူ ရွိၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုခ်ိန္မွာ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံး ညီညြတ္ေရးဟာ ဘယ္ေလာက္ အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ အားလုံး သေဘာေပါက္ၾကမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ စာဖတ္သူေတြ ေလးစားရတဲ့ ဧရာ၀တီဘေလာ့ဂ္အေနနဲ႔ ဒီလို ျပႆနာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ ေခါင္းစဥ္မ်ဳိးကို ေရွာင္သင့္ပါတယ္။
(နန္းေတာ္အမိုးက ေရႊေတြ ယူတယ္ ဆိုတာကေတာ့ စြပ္စြဲတဲ့အဆင့္ကို ေရာက္ေနပါၿပီ။ ထိုင္းေတြကလည္း ေရႊတိဂုံေစတီႀကီးကို လာလာ ဖူးၿပီး အဲဒီက ေရႊေတြက ဘုရင့္ေနာင္ ယိုးဒယားက ယူသြားတဲ့ ေရႊေတြလို႔ စြပ္စြဲေနၾကတာပါပဲ။ အဲဒါေတြက ယုံၾကည္ ကိုးကြယ္မႈေတြနဲ႔ မဆိုင္တဲ့ကိစၥပါ။ အဲဒါကို သမိုင္းပညာရွင္ သုေတသီေတြက အခါအခြင့္သင့္တဲ့အခါ ရွင္းပါလိမ့္မယ္။)