.
နိုင္ဝင္းေဆြ၏ ဝတ္စံုသစ္ ဇာတ္ေကာင္မ်ားနွင့္ က်ေနာ္
ေမာင္သစ္ဦး
စာအုပ္အမည္ - မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ
စာေရးသူ - နိုင္ဝင္းေဆြ
ထုတ္ေဝခုနွစ္ - ပထမအၾကိမ္၊ ၁၉၇၁ ခုနွစ္ ဇြန္လ
စာေပတိုက္ - သင့္စာေပ
(၁)
၁၉၇၂ - ခု၊ ေတာင္ဥကၠလာပ။
က်ေနာ္က ျခံဝင္းထဲသုိ႔အထုပ္တစ္ထုပ္ဆဲြျပီး ဝင္လာသူကို ၾကည့္ေနမိသည္။ သူက က်ေနာ့္ေရွ႕မွျဖတ္ကာ တဲေပါက္ဝတြင္ ရပ္လိုက္သည္။ လူေတြအားလံုး သူ႔ကို ဝိုင္းၾကည့္မိၾက၏။
“က်ေနာ္က အမဲသားဟင္း ခ်က္ေကြ်းခ်င္လုိ႔ ေစ်းထဲဝင္ေနတာနဲ႔ၾကာသြားတာ”
သူက ေျပာေျပာဆိုဆို လက္ထဲက ဖက္ျဖင့္ထုပ္ထားသည့္အထုပ္ကို ေျမွာက္ျပလိုက္၏။ က်ေနာ္က ဇေဝဇဝါျဖစ္ေနစဥ္ က်ေနာ့္ေဘးက ‘ကိုစန္းေမာင္’ကသူ႔ကို ေမးေငါ့ျပရင္း “နိုင္ဝင္းေဆြဆိုတာ သူေပါ့ကြ”ဟု ေျပာလိုက္၏။ က်ေနာ္က သူ႔ကို ဝင္လာကတည္းက သတိထားမိသည္။ အသားခပ္ညိဳညိဳ။ အရပ္အေမာင္း အေနေတာ္။ ပုဆိုးကို ခပ္တိုတိုဝတ္ထား၏။ သူ႔မ်က္လံုးမ်ားက အေရာင္တလက္လက္။
က်ေနာ့္စိတ္ထဲ“နိုင္ဝင္းေဆြ”၏ ပံုပန္းသဏၭာန္ကို သူ႔ကိုမျမင္ဖူးခင္ကတည္းက မွန္းဆျပီး ပံုေဖာ္ေနခဲ့မိ၏။ သူ၏ “မဟူရာေမတၲာ” ကို ဖတ္ကာ သူ႔ကို အသက္ ၅ဝ ေက်ာ္ခန့္။ နႈတ္ခမ္းေမြး၊ မ်က္မွန္၊ တုတ္ေကာက္နွင့္ လူတစ္ေယာက္၏ ပံုပန္းသဏၭာန္မ်ဳိးဟု ယူဆခဲ့၏။ “မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ကို ဖတ္ျပီးေသာအခါ သူ႔ပံုပန္းသဏၭာန္မွာ က်ေနာ့္မ်က္ေစ့ထဲ ေျပာင္းသြားျပန္၏။ ေဘာင္းဘီရွည္ပြပြ။ ဆံပင္စုတ္ဖြားဖြား။ ရထားေပၚက ဆင္းလာေနသည့္ သူ႔ဝတၳဳထဲက ဇာတ္ေကာင္ ‘ရင္ေမာင္’၏ ပံုပန္းသဏၭာန္နွင့္နိႈင္းယွဥ္ကာ သူသည္ အသက္ ၂ဝ ခန့္အရြယ္ ျဖစ္သြားရျပန္၏။ ယခု သူနွင့္စတင္ေတြ႔ရိွလိုက္ရေတာ့ သူက အသက္ ၃ဝ ဝန္းက်င္။
ရိုးသားစြာဝန္ခံရမည္ဆိုလွ်င္ ထိုစဥ္က မိုးေဝမဂၢဇင္းစာမ်က္နွာေပၚက ကဗ်ာဆရာလူငယ္မ်ား ေတြ႔ဆံုခဲ့ၾကသည့္ “စာေပဆည္းဆာ”ကိစၥအေပၚ က်ေနာ့္မွာ ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္း မရိွခဲ့ပါ။ အထူးသျဖင့္ စားေရးဆရာ ‘နိုင္ဝင္းေဆြ’နွင့္ ေတြ႔ဆံုသိကြ်မ္းခ်င္သည့္ စိတ္ဆနၵကသာ က်ေနာ့္ကို လႊမ္းမိုးထားခဲ့၏။ သူသည္ကား က်ေနာ့္အပၚ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ခြန္အားေကာင္းေကာင္းနွင့္ လႊမ္းမိုးထားေခ်၏။
(၂)
“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳ၏ အမည္ကိုယ္နိႈက္က ထိုေခတ္ထိုအခါက ဝတၳဳေခါင္းစဥ္မ်ားနွင့္မတူဘဲ ထူးျခားလ်က္ ရိွေန၏။ အခ်စ္၊ ပန္းပြင့္၊ လိပ္ျပာ၊ အိပ္မက္ အစရိွသည့္ သေကၤတအနံ့အသက္တုိ႔ျဖင့္သာ ထံုမြမ္းလ်က္ရိွေနသည့္ ဝန္းက်င္တြင္“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳေခါင္းစဥ္သည္ လမ္းခဲြထြက္လိုက္သလို ျဖစ္ေန၏။ ထိုစဥ္က ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ ဟူသမွ်က သည္လိုေခါင္းစဥ္မ်ဳိးနွင့္ ဝတၳဳဆိုလွ်င္ ေကာက္ယူျမည္းစမ္းၾကည့္ဖုိ႔ကိုပင္ ဝန္ေလးေနေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ထိုစဥ္က ‘နိုင္ဝင္းေဆြ’သြားတာ လာတာဟူသမွ် သူ႔ေနာက္က လူငယ္ ၁ဝ ဦးခန့္ အျမဲတမ္းပါ၏။ သူ၏ ဝတၳဳတခ်ဳိ႕နွင့္ပတ္ သက္ျပီး စကားမရိွစကားရွာကာ မိတ္ဖဲြ႔လာၾကသည့္ ဓနရွင္၏သမီးပ်ဳိတုိ႔ကလည္း မနည္း။ ပညာတတ္ တကၠသိုလ္က ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအထိ သူ႔ေဘးတြင္ဝိုင္းဝိုင္းလည္ေနခဲ့ရ၏။
‘နိုင္ဝင္းေဆြ’၏ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈမ်ားကလည္း စိတ္ဝင္စားဖုိ႔ေကာင္းပါသည္။ မဂၢဇင္းစာမ်က္နွာမ်ားေပၚက သူ၏ ေရွးဦးမဆြ ဝတၳဳတိုမ်ားမွာ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္အေတြးအေခၚမ်ားနွင့္ နပန္းလံုးေနခဲ့၏။ ထုိ႔ေနာက္ ရသ ရာဇဝင္ဝတၳဳ ။ ထုိ႔ေနာက္ ဘဝသရုပ္ေဖာ္။ “မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳသည္ ထိုေခတ္ထိုအခါက ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရသည့္ လူမႈအနိ႒ာရံုမ်ားစြာအနက္က “ေမွာင္ခိုစီးပြားေရးစနစ္”ကို ရသဝတၳဳပံုစံနွင့္ မွတ္တမ္းတင္လိုက္သည့္ သေဘာ။ ၁၉၆ဝ လြန္၊ ၇ဝ ျပည့္ဝန္းက်င္ကာလ မိုးေခါင္ေရရွားရပ္ဝန္းေဒသတဝိုက္က လူထု၏ မခိ်မဆံ့ညည္းညူသံမ်ားအျဖစ္ က်ေနာ္တုိ႔ၾကားခဲ့ၾကရ၏။ ယခု “မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳထုတ္ေဝခဲ့သည္မွာ နွစ္ေပါင္း ၃ဝ ေက်ာ္ခဲ့ျပီ။ ထိုဝတၳဳ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳရာ မိုးေခါင္ေရရွားရပ္ဝန္းေဒသ လူထု၏ညည္းညဴသံမ်ား တိတ္ဆိတ္ ျငိမ္သက္လာခဲ့ပါျပီေလာ ။
(၃)
“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ” ဝတၳဳမွာ ရထားလိုက္ လက္မွတ္စစ္ ‘ရင္ေမာင္’နွင့္ ထန္းလ်က္ေမွာင္ခိုကုန္ သယ္ပုိ႔ေပးရသူ “ညိဳညိဳ”၏ ေမတၲာဘဲြ႔ကို ေရးဖဲြ႔ထားသည့္ဝတၳဳျဖစ္၏။ ေျမလတ္ေဒသ ေတာင္တြင္းၾကီးနွင့္ေက်ာက္ပန္းေတာင္း ရထားလမ္းေပၚတြင္ သူ႔ဝတၳဳကို ဇာတ္အိမ္တည္ထားခဲ့၏။ လက္မွတ္စစ္‘ရင္ေမာင္’က ထိုစဥ္က အက်င့္စာရိတၲ ပ်က္ျပားၾကရသည့္ အျခား ရထားလိုက္လက္မွတ္စစ္မ်ားလိုမဟုတ္ဘဲ ေမွာင္ခိုသမားမ်ားအေပၚ သနားၾကင္နာတတ္သူ။ “ညိဳညိဳ”က ဖခင္လူမမာနွင့္ လူမမယ္ေမာင္ငယ္အတြက္ ‘မသိန္းရွင္’တုိ႔လို ျမုိ႔ေပၚက ပဲြရံုကုန္သည္မ်ားအတြက္ ေမွာင္ခိုထန္းလ်က္ကို သယ္ပုိ႔ေပးရသူ“ကယ္ရီ”။ က်ေနာ္က ဝတၳဳ၏အစ၊ ေတာင္တြင္းၾကီးဘူတာထဲ ရထားၾကီး ဝင္လာစဥ္ ေညာင္ပင္ၾကီးတစ္ပင္ေအာက္ ထိုင္ခံုေပၚတြင္ ထိုင္ရင္း သူနွင့္အေပးအယူ ရိွထားသည့္ လက္မွတ္စစ္‘ကိုရင္ေမာင္’ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ေနတတ္သည့္ “ညိဳညိဳ”၏ပံုပန္းသဏၭာန္ကို စဲြလမ္းေနခဲ့မိ၏။
ထိုစဥ္က “မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ” ဝတၳဳေနာက္ဆံုးခန္း။ ရထားၾကိတ္မိသျဖင့္ ျပတ္ေတာက္သြားေသာ “ညိဳညိဳ”၏ တဆတ္ဆတ္ခုန္ေနသည့္ ေျခလက္အဂၤါတခ်ဳိ႕ကို“ကိုရင္ေမာင္”က ေသြးရူးေသြးတမ္းနွင့္ ျပန္ဆက္ဖုိ႔ၾကိုးစားေနသည့္ ျမင္ကြင္းကို က်ေနာ့္မွာေၾကကဲြလုိ႔မဆံုး၊ ေဒါသျဖစ္လုိ႔မဆံုး။ သူ႔ဝတၳဳကိုဖတ္ျပီး သူနွင့္သိကြ်မ္းရသည့္ အခါ“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ ဝတၳဳဇာတ္သိမ္းပိုင္းမ်ဳိး မေရးပါနဲ႔ေတာ့ ကိုနိုင္ဝင္းရာ”ဟု က်ေနာ္က မဝံ့မရဲေတာင္းပန္ေတာ့ သူ႔မ်က္လံုးမ်ားက ရီေဝလ်က္။
“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳသည္ကား က်ေနာ့္ရင္ထဲ နွစ္ေပါင္း ၃ဝ ေက်ာ္တဲ့အထိ နည္းနည္းေလးမွ ညွိဳးမိွန္သြားျခင္း မရိွနိုင္ေသး။
(၄)
ယခုအခါ ဆရာနိုင္ဝင္းေဆြ အနိစၥေရာက္ခဲ့သည္မွာ ၇ နွစ္ပင္ျပည့္ေတာ့မည္။ ၂၄၊ ၂၊ ၁၉၉၅ ခုနွစ္၊ ထိုင္း - ျမန္မာ နယ္စပ္တစ္ေနရာတြင္ က်ေနာ္ခ်စ္ျမတ္ ေလးနက္ရေသာ ဆရာ‘နိုင္ဝင္းေဆြ’ေသဆံုးခဲ့ရ၏။ ‘နိုင္ဝင္းေဆြ’လို ေမွာ္ဝင္လက္ရိွသူ စာေရးဆရာမ်ဳိးကို က်ေနာ္ေတာင့္တမိသည္။ သူ႔ကို (၁၉၆ဝ - ၁၉၇ဝ) ဆယ္စုနွစ္ တစ္ခုအတြင္း စကားေျပအထူးခြ်န္ဆံုးစာေရးဆရာအျဖစ္ ယူဆသူမ်ားလည္း ရိွခဲ့၏။
“မသိန္းရွင္ဆီပုိ႔ေပးပါ”ဝတၳဳကို ဖန္တီးေရးဖဲြ႔သူ စာေရးသူ“ႏုိင္ဝင္းေဆြ”သည္ကား သက္ရိွထင္ရွားမရိွေတာ့ပါ။ သုိ႔ေသာ္ သူ႔ဝတၳဳထဲက ‘ရင္ေမာင္’၊ ‘ညိဳညိဳ’၊ ‘ထြန္းေမာင္’၊ ‘ကိုဖိုးေက်ာ္’နွင့္ ‘မသိန္းရွင္’လို လူပုဂၢိုလ္မ်ားကား ယခုထက္ထိ သက္ရိွထင္ရွားရိွေနဆဲ။ သုိ႔ေသာ္ ထိုဇာတ္ေကာင္မ်ားသည္ အဝတ္အစား အသစ္မ်ားဝတ္ကာ ကုန္စည္အသစ္မ်ားကို ကူးသန္းသယ္ယူ၊ ဆက္ဆံသင္းဖဲြ႔ျခင္းျဖင့္သာ ယခင္နွင့္ယခု မတူသေယာင္ ထင္စရာသာရိွ၏။ အမွန္တကယ္ေတာ့ အခံြသာေျပာင္းျပီး အနွစ္သာရမွာမူ မေဟာင္းနိုင္ေသး။ ။
{ဒီဇင္ဘာ ၂၇၊ ၂ဝဝ၂ ရက္စဲြနဲ႔ ဧရာ၀တီအင္တာနက္စာမ်က္ႏွာမွာ ေဖာ္ျပခ့ဲတ့ဲ စာအုပ္ေ၀ဖန္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္}
.
စာေရးဆရာအသက္ဘယ္ေလာက္လဲဆံုးပါးသြားပါလဲခင္ဗ်