ေထရ၀ါဒ နွင္႔ မဟာယာန ကြာၿခားခ်က္မ်ား

Wednesday, September 19, 2012



မဟာယာနဘာသာကို လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္၀င္တစားရွိေသာ္လည္း အေႀကာင္းေႀကာင္း ေႀကာင္႔ မေလ႔လာၿဖစ္ပဲ အလွမ္းေ၀းေနႀကတာကို သတိထားမိပါတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္ပါဘူးေလ ဆိုၿပီး ဖာသိဖာသာေနတာလဲ ပါမွာပါ။ သုိ႔ေသာ္လည္း တိုင္းတပါးကို ေရာက္လာတဲ႔အခါမွာေတာ႔ ကုိယ္႔ ပတ္၀န္း က်င္မွာ ဘာသာမ်ိဳးစုံ၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၊ ေနာက္ဆုံး ဘာသာမဲ႔ ၀ါဒသမားကအစ ေတြ႔ၿမင္ေနႀကရတာေႀကာင္႔ မသိမၿဖစ္အေနနဲ႔ လိုအပ္လာပါတယ္။



အခုေတာ႔ ကိုယ္႔၀န္းက်င္မွာ မဟာယာနဘုန္းႀကီးေတြ၊ သီလရွင္ေတြ ၊ တရုတ္ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ လူမ်ိဳးေတြ ကို ေတြ႔လာ၇တဲ႔ အခါမွာေတာ႔ သူတို႔ဘာသာအေႀကာင္းကို မသိလို႔ မရေတာ႔ဘူူး၊ေထရ၀ါဒ

ဗုဒၶဘာသာ - မည္ပုံ

ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာ မဟာသကၠရာဇ္ ( ၁၄၈ )ခုနွစ္ ကဆုန္လၿပည္႔ေန႔မွေနာက္ ၃ လလြန္ ေၿမာက္ၿပီး ေသာအခါ အရွင္မဟာကႆပ ဦးေဆာင္ေသာ ရဟႏၱာမေထရ္ ၅၀၀ ၿဖင္႔ ရာဇၿဂိဳလ္ၿမိဳ႕တြင္ ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္တို႔ကို တလုံးတပါဒမွ် ၿပင္ဆင္ ၿဖည္႔စြက္ၿခင္း၊ ထုတ္ႏွဳတ္ပယ္ရွားၿခင္း အလ်င္း မရွိခဲ႔ပဲ ေဟာေတာ္မူခဲ႔သည္႔အတုိင္း တေသြမတိမ္း ပထမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ႔ႀကသည္။

အခ်ဳပ္အားၿဖင္႔ ဘုရားေဟာေတာ္မူခဲ႔ၿပီးေသာ တရားေတာ္တို႔ကို ယေန႔အခ်ိန္အထိ တလုံးတပါဒမွ် ၿပင္ဆင္ၿဖည္႔ စြက္ၿခင္းမရွိပဲ တပည္႔သား သာ၀က အစဥ္အဆက္ လက္ဆင္႔ကမ္း သယ္ေဆာင္လာေသာ ၀ါဒကုိ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ( တပည္႔သား သာ၀က မေထရ္အစဥ္အဆက္ သယ္ေဆာင္လာေသာ ဘုရား၀ါဒ ) ဟု မွတ္နို္င္ပါသည္။

ဒုတိယ သဂၤါယနာ

ၿမတ္ဗုဒၶ လြန္ေတာ္မူၿပီး သာသနာႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀)ၾကာၿပီးေနာက္ ၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းမ်ား (ေဒ၀ဒတ္
တပည့္မ်ား )မွ အဓမၼ၀တၳဳ (၁၀)ပါးကို ေတာင္းဆုိခ့ဲၾကသည္။ ဥပမာ ေနလက္တစ္သစ္လြဲသည္႔ အခ်ိန္အထိ ၀ိကာလေဘာဇန လုပ္နို္င္တယ္၊ ေသႏု(အရက္ခပ္ ေပ်ာ့ေပ်ာ့ ယခုေခတ္ ထန္းရည္လိုမ်ိဳး )ကို ေသာက္နိုင္ တယ္၊ ေရႊေငြမ်ားကို လူေတြလို စိတ္ႀကိဳက္ ကိုင္တြယ္အသံုးျပဳနို္င္တယ္။

-- စသျဖင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၿပီး ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္လာသျဖင့္ ထုိရန္သူ တို႔အား ကာကြယ္ရန္ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ရၿပန္သည္။

(၂) သာသနာႏွစ္ (၁၀၀)ႏွစ္
(၃) ေနရာ ေ၀သာလီျပည္၊ ၀ါဠဳကာရာမေက်ာင္း
(၄) ေခါင္းေဆာင္ အရွင္ယသမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အရွင္ေရ၀တႏွင့္ အရွင္သဗၺကာမိ
(၅) သံဃာဦးေရ ရဟႏၲာေပါင္း (၇၀၀)
(၆) မင္း ကာလာေသာကမင္း
(၇) ၾကာျမင့္ခ်ိန္ (၈) လ
အရွင္ယသ၊ အရွင္ေရ၀တ အရွင္သဗၺကာမီ ဦးေဆာင္ေသာ ၇ဟႏၱာမ်ား ေ၀သာလီၿပည္၌ သဂၤါယနာတင္ေနစဥ္ ၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းပ်က္မ်ားကို သံဃာထု၊ မင္းပရိသတ္ထု၊ ၿပည္သူလူထု ေပါင္းၿပီး နွင္ထုတ္ခဲ႔ႀကသည္။ ထိုရဟန္းပ်က္ မ်ားကာ တစ္ေသာင္းေက်ာ္ ပမာဏ ရွိခဲ႔သည္ ဟူ၏။

ထိုရဟန္းပ်က္တို႔ ကို တိုင္းျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ရာ ၎တို႔သည္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ေျခဖက္ သို႔ သြားေရာက္ၿပီး ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးမွ သနားကာ ခိုလႈံခြင့္ေပးလိုက္ရာမွ ထုိရဟန္းတို႔သည္လည္း သဂၤါယနာစင္ၿပိဳင္ တင္ခဲ့ၾကသည္။

ထုိရဟန္းတို႔အား တစ္ေသာင္းေက်ာ္ဟူေသာ ႀကီးမားေသာ အင္အားရွိသျဖင့္ မဟာသံဃိကဂိုဏ္းဟု နာမည္ တြင္ခ႔ဲသည္၊ ထိုဂိုဏ္းမွ မဟာယာန၀ါဒ ၿဖစ္လာသည္။

ထုိမွတဖန္ ေ၀သာလီ၌ က်န္ရိွခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၲာ ( ၇၀၀ )အဖြဲ႔အား ဟီနယာနဂိုဏ္း ေသးငယ္ ေသာဂိုဏ္း ( တနည္းအားၿဖင္႔ သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္း ) ဟု ေခၚတြင္ခဲ့သည္။ ထိုဂိုဏ္းမွ ေထရ၀ါဒ ဆင္းသက္လာပါသည္။

အမွန္ကေတာ႔ ငါတို႔က ရြာရဲ႕ ေၿမာက္ပိုင္းမွာ ေနတယ္ ဆိုရင္ သူတို႔က ေတာင္ပိုင္းမွာ ေနတယ္ ဟု အလိုလို မေၿပာေသာ္လည္း ေၿပာသကဲ႔သို႔ ေထရ၀ါဒ ကိုလည္း မဟာယာန ၀ါဒီ တို႔သည္ ဟီနယာန ဟု သုံးစြဲခဲ႔ႀကေလသည္။

အိႏိၵယ ေတာင္ပိုင္းေဒသမွ စကာ ၿပန္႔နွ႔ံခဲ႔ေသာေႀကာင္႔ ေတာင္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာ(ေထရ၀ါဒ) ဟုလည္း အလြယ္ တကူ မွတ္နို္င္ေပသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ သီရိလကၤာ၊ ထိုင္း၊ ၿမန္မာ၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအို နိုင္ငံတို႔တြင္ သာသနာထြန္းကားေနဆဲမို႔ ေထရ၀ါဒ ၅ နိုင္ငံ ဟု အမ်ားက အသိအမွတ္ၿပဳ လက္ခံထားဆဲၿဖစ္သည္။

မဟာယာနမွာေတာ႔ မဇၥ်ိမေဒသ အိႏိၵယၿပည္ ေၿမာက္ပိုင္း ဟိမ၀ႏၱာကေန ၿပန္႔ပြားခဲ႔ေသာေႀကာင္႔ ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ( မဟာယာန ) ဟု မွတ္နို္င္သည္၊ဘီစီ ၁ ရာစု မွ စကာ ေအဒီ ၁ ရာစု အအေတာအတြင္း မဟာယာန ၀ါဒ စတင္ၿဖစ္ေပၚလာသည္ဟု သိရသည္။

မဟာယာနတို႔၏ Saddharma Pundarika Sutra သဒၶမၼပု႑ရိက သုတ္တြင္မူ ေအဒီ ၂ ရာစုမွ စကာ ေခါင္းေဆာင္ ၿဖစ္ေသာ Nagarjuna နာဂဇုန သည္ သူ၏ သုညတ၀ါဒကို စြဲကိုင္ကာ အင္အား ႀကီးမားေစ ခဲ႔သည္။

ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္တြင္ေတာ႔Asanga အသဂၤ နွင္႔ Vasubandhu ၀သုဗႏၶဳ တို႔ လက္ထက္တြင္ မဟာယာနဘာသာသည္ အထြတ္အထိပ္အေၿခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေအာင္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္ဟု ဆိုရပါမည္။

( မဟာ - ၿမင္႔ၿမတ္ေသာ၊ ယာန - နိဗၺာန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးေသာ အရာ၊ ယာဥ္ဟူေသာ၊ ၀ါဒ - အယူရွိသူ )
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ေခၚ မဟာယာန သည္ တရုတ္ၿပည္၊ တိဗက္၊ ပါကစၥတန္၊ မြန္ဂိုလီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ စေသာ ေတာင္ အာရွ နိုင္ငံမ်ားအထိ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္။

ထုိနိင္ငံတို႔တြင္ ေထရ၀ါဒ ဘာသာ အားေကာင္းစြာ ပ်ံ႕နွ႔ံသည္ဟူ၍ မႀကားဖူးခဲ႔ေပ။ အနည္းစုေတာ႔ ရွိခဲ႔လိမ္႔မည္၊ ထို႔ေႀကာင္႔ တရုတ္ ဂ်ပန္ ကိုးရီးယား တုိ႔၏ ဘာသာေရး အခန္းက႑မ်ားတြင္ တုံးေခါက္ၿခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္ အေမႊးတိုင္ထြန္းၿခင္း ေသသူအား ရည္စူးကာ စကၠဴမ်ားအားမီးရွိဳ႕ ၿပာခ်ၿခင္း စသည္မ်ားသည္ နိုင္ငံ ဓေလ႔ ယဥ္ေက်းမွဳ႕အရ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲသည္မွအပ တူညီေနႀကေပသည္။

ၿပိဳက်ခါနီး အိမ္ကို က်ားကန္ ထားရသလိုၿဖစ္ေနတဲ႔ မဟာယာန ဘာသာဟာ ေနာက္ပိုင္းေခတ္မွာေတာ႔ ဂ်ပန္နိုင္ငံက စၿပီး ရဟန္းေတာ္မ်ား အိမ္ေထာင္ၿပဳသင္႔တဲ႔ဂိုဏ္း၊ မၿပဳသင္႔တဲ႔ ဂိုဏ္း ဆိုၿပီး ကြဲၿပားလာတယ္၊ တခ်ိဳ႕အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မေသာက္ဘူး၊ တခ်ိဳ႕သက္သက္လြတ္စားတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မစားႀကဘူး။

ဒါေႀကာင္႔ ယခုအခ်ိန္မွာ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ ဘုန္းႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အိမ္ေထာင္ရွိႀကတယ္၊ အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ ပါတီ နိုက္ကလပ္တက္ႀကတယ္ လို႔ တဆင္႔စကား ႀကားဖူးပါတယ္၊ တရုတ္၊ တိဗက္ ေဟာင္ေကာင္ ထုိင္၀မ္ စတဲ႔ နိုင္ငံေတြမွာ ရွိတဲ႔ မဟာယာနဘုန္းႀကီး ေတြကေတာ႔ အိမ္ေထာင္ၿပဳတယ္ လို႔ မႀကားမိပါဘူး။

ဒါေႀကာင္႔ သူတို႔ကေတာ႔ နည္းနည္း သန္႔ရွင္းေသးတယ္ လို႔ ယူဆ၇မွာပါ။
သက္သက္လြတ္၀ါဒကေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ ႀကီးစိုးေနဆဲပါပဲ၊ ဒါကလဲ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္အခါကတည္းက အရွင္ေဒ၀ဒတ္က ေတာင္းဆု ငါးပါးထဲမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားသက္သက္လြတ္ စားဖို႔ သိကၡာပုဒ္ ပညတ္ေတာ္ မူပါဘုရား - ဆိုၿပီး ေတာင္းပန္ခဲ႔ဖူးေပမယ္႔ ဘုရားရွင္က ခြင္႔မၿပဳခဲ႔ဘူး။

အရင္းစစ္ေတာ႔ အၿမစ္ေၿမက - ဆုိသလို ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာေခၚ မဟာယာန၀ါဒ ဟာလဲ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ခ်ိန္ ကတည္းက အဓမၼ၀ါဒက ေန ဆင္းသက္လာတာမို႔ အယူ၀ါဒေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လြဲေနတာ မထူးဆန္းေတာ႔ပါဘူး။

လြတ္ေၿမာက္ရာ လမ္းမ်ား နွုိင္းယွဥ္ခ်က္

ေထရ၀ါဒ ဘာသာ တြင္ နိဗၺာန္ ပန္းတိုင္သို႔ -

၁ ။ သမၼာသမၺဳဒၶ အၿဖစ္နွင္႔ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၂ ။ ပေစၥကဗုဒၶါ ဘုရားငယ္အၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၃ ။ သာ၀က ေဗာဓိ - ေခၚ ရဟႏၱာအၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဟု သုံးမ်ိဳးရွိသည္။

မဟာယာန ဘာသာတြင္လည္း -

Bodhisattvayana, ( ေဗာဓိသတၱ ယာန ) ဘုရားအေလာင္းယာန၊
Prateka-Buddhayana, ( ပေစၥက ဗုဒၶယာန ) ပေစၥဗုဒၶါေလာင္း ယာန၊

Sravakayana ( သာ၀က ယာန ) သာ၀ကေလာင္း ယာန၊ၿဖင္႔ ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဆိုၿပီး တူညီေသာ အမ်ိဳးအစားမ်ား ေတြ႔ရသည္။

ေထရ၀ါဒ ႏွင္႔ မဟာယာန၀ါဒတြင္ တူညီေသာ အဂၤါ ( ၆ ) ခ်က္

(၁) ျမတ္စြာဘုရားကို နွစ္ဖက္စလုံးက ဆရာ အျဖစ္လက္ခံၾကတယ္။
(၂) သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးက အျပည္႔အ၀လက္ခံၾကတယ္။
(၃) မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားကိုလဲ လက္ခံတာခ်င္း တူညီတယ္၊
(၄) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာေတာ္ကို လက္ခံတာလဲ တူညီတယ္၊
(၅) ဖန္ဆင္းရွင္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ လက္မခံပဲ ပယ္ၿမစ္ပါတယ္။
(၆) အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊အနတၱ နဲ႔ သီလ၊သမာဓိ ၊ပညာေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံၾကတယ္။

Mahayana and Theravada
Now, what is the difference between Mahayana and Theravada?
I have studied Mahayana for many years and the more I study it, the more I find there is hardly any difference between
Theravada and Mahayana with regard to the fundamental teachings.
1- Both accept Sakyamuni Buddha as the Teacher.
2- The Four Noble Truths are exactly the same in both schools.
3- The Eightfold Path is exactly the same in both schools.
4- The Paticca-samuppada or the Dependent Origination is the same in both schools.
5- Both rejected the idea of a supreme being who created and governed this world.
6- Both accept Anicca, Dukkha, Anatta and Sila, Samadhi, Panna without any difference.

အနတၱကို နွစ္ဖက္စလုံးက လက္မခံႀကေပမယ္႔ ကြဲျပားခ်က္က တရားေတာ္ေတြ မဟုတ္ဘဲ ေဗာဓိသတၱ လို႔ ေခၚတဲ႔ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားက်င္႔စဥ္ အေပၚမွာ ထားတဲ႔ သေဘာထား ျဖစ္ေနတယ္။

ေထရ၀ါဒ က ဘုရားေလာင္း ကို ပုထုဇဥ္ပဲရွိေသးလို႔ မကိုးကြယ္ဘူး။ ေထရ၀ါဒဆိုတာ ရဟႏၱာ ျဖစ္ဖို႔ က်င္႔တဲ႔ ၀ါဒျဖစ္ျပီး ၊ မဟာယာနကေတာ႔ ဗုဒၶျဖစ္မယ္႔ ဘုရားေလာင္း ေဗာဓိသတၱက်င္႔စဥ္ကို လက္ခံတဲ႔ ၀ါဒပါ။

ေထရ၀ါဒမွာ ေဗာဓိသတၱကို လြတ္ေျမာက္ရာ သစၥာတရားကို မသိေသးတဲ႔ ပုထုဇဥ္မို႔ မကိုးကြယ္
ေသးေပမယ္႔ ၊ မဟာယာန မွာေတာ႔ ကိုးကြယ္စရာ ေဗာဓိသတၱေတြ မ်ားပါတယ္။ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားရဲ႔ မိခင္၊ ဖခင္ အမ်ားႀကီး ရွိပါေသးတယ္။

ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဓမၼစၾကာႏွင္႔ ၀ိပႆနာ တရားေတာ္ကို နာဖူးပါတယ္၊ မဟာယာန အယူ၀ါဒမွာ - အရဟတၱဖိုလ္ရျပီးသား ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဟာ ဒီဘ၀ကေန နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလို႔ မရေသးဘူး။

ရဟႏၱာအၿဖစ္ကေန အနာဂမ္ ၊ သကဒါဂမ္ ၊ ေသာတာပန္ အထိ ျပန္ ေလွ်ာက်သြားတယ္။ ပုထုဇဥ္ျပန္ျဖစ္သြားရမယ္ ။ ျပီးမွ ဘုရားဆုပန္ျပီး ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ျပန္ၾကိဳးစားၾကရမယ္။

ေထရ၀ါဒ မွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး - ပုထုဇဥ္ဘ၀ကေန ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္၊ ရဟႏၱာ အစဥ္အတိုင္းၿဖစ္ၿပီးရင္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳရတာပါပဲ၊ ေနာက္ဆုံးဘ၀ေပါ႔၊ သူ႔အတြက္ ဒီဘ၀ ဒီခႏၶာကိုယ္ဟာ ေနာက္ဆုံးပါပဲ၊ ဘုရားေဟာထားတဲ႔ စကားေလးတခြန္းရွိတယ္၊ ရဟႏၱာၿဖစ္တဲ႔သူ မ်ားလဲ ေၿပာေလ႔ရွိႀကတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ပါ။

(၁) အကုပၸါ ေမ ၀ိမုတၱိ = ငါ၏ ရရွိၿပီးေသာ အရဟတၱဖိုလ္ ဥာဏ္သည္ ဘယ္လိုအေႀကာင္း
ေႀကာင္႔မွ မပ်က္စီးနိုင္ေတာ႔ေပ။

(၂) အယမႏၱိမာ ဇာတိ ၊ နတၳိ ဒါနိ ပုန ဗၻေ၀ါတိ = ဒီဘ၀သည္ ေနာက္ဆံုးဘ၀ပဲ။ ေနာက္ထပ္ ဘ၀သစ္ ဆိုတာ မရွိေတာ႔ဘူး။

(၃) နာပရံ ဣတၳတၳာယာတိ ပဇာနာတိ - ၇ဟႏၱာ ၿဖစ္ၿပီးရင္ ေနာက္ထပ္ က်င္႔ႀကံစရာ လုံး၀ မရွိေတာ႔ဘူး - တဲ႔။
ဒါကို ေထာက္ေသာအားၿဖင္႔ ေထရ၀ါဒဟာ အားလုံး ဘုရားေဟာစကားနဲ႔ တူညီေနေသးတယ္။

မဟာယာနမွာေတာ႔ ကိုယ္မႀကိဳက္တာေတြကို ပယ္လိုက္၊ ထုတ္လိုက္ ၿပန္ထည္႔လိုက္၊ အသစ္ထပ္တိုး လိုက္နဲ႔ ေခတ္အ ဆက္ဆက္ ၿဖတ္သန္းခဲ႔တာမို႔ ဘယ္တရားက ဘုရားေဟာ တရား အစစ္အမွန္လဲ ဆိုတာ တိတိက်က် ေၿပာနိုင္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ႔ အေၿခအေနကို ေရာက္ေနပါၿပီ။

စစ္မွန္ေသာ တရားေတာ္တို႔ သည္ မိမိတို႔ လက္ထဲမွာသာ ရွိေနေသးေသာေႀကာင္႔ အက်ိဳးရွိရွိ အသုံးခ်နိုင္ႀကပါေစ ဟုသာ တုိက္တြန္းစကားဆိုရင္း နိဂုံး ခ်ဳပ္ပါရေစ --

အရွင္သုနႏၵာလကၤာရ M A ( ပန္းကမၻာ )

ကိုးကား --

စူဠ၀ါပါဠိေတာ္
အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္
ဖားေအာက္ တရားေတာ္
Theravada-Mahayana Buddhism written by Ven. Dr. W. Rahula
ေဒါက္တာ ၀ါလ္ပိုလ္လာ ရာဟုလာ ရဲ႕ အၿမင္မ်ားကိုလည္း ဒီေနရာမွာ http://www.kusala.org/udharma3/theramaya.html ေလ႔လာနိင္ပါေသးတယ္။



8 comments :

  1. Anonymous said... :

    သပိတ္အုိင္ ဆရာေတာ္ႀကီး ေဟာထားတာနဲ ့ထပ္တူပါပဲ။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ပုိျပီးရွင္းသြားပါတယ္။

  1. Anonymous said... :

    ေလွ်ာက္ေရးထားတယ္ မဟာယာနကိုု ဘယ္ေလာက္ ေလ့လာဘူးလိုု႔လဲ

  1. Anonymous said... :

    359မဟာယာနနုိင္ငံမ်ားမွ ဗုဒၶဘာသာမ်ား အားတက္သေရာ လာေရာက္လွဴဒါန္းၾကေသာ အလွဴေငြမ်ား၊ ပစၥည္းမ်ားကုိ ေထရ၀ါဒကုိးကြယ္ရာမွာ ထိပ္တန္းဟုဆုိေသာ ျမန္မာနုိင္ငံ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာနမွ ခုိးၾက၊၀ွက္ၾက၊ အေပ်ာက္ရုိက္ၾကနဲ႔ တရားကျမတ္ျပီး လူေတြက ယုတ္မာေနပါသည္ဘုရား။
    စကၤာပူေရႊဘု၇ားေက်ာင္းဆရာေတာ္ဆုိတာ မဟာယာနပါဘုရား။ သူ ျမန္မာျပည္ၾကြလာလွ်င္ ေတာင္းၾက၊ ရမ္းၾက၊ အလွဴခံၾကနဲ႔ ေထရ၀ါဒတုိ႔လုပ္ပုံကား ရွက္စရာေကာင္းလွပါသည္။
    သာသနာေရးဌာနက စစ္၀တ္လဲ အ၇ာရွိမ်ားနဲ႔၊ ဘုန္းၾကီးလူထြက္ သာသနာေရးအရာရွိမ်ားက မဟာယာနအဖြဲ႕ေတြထံမွ အလွဴေငြေတြလက္ခံ၊ သူတုိ႔ လွဴေပးမည္ဆုိျပီး သကၤန္းအညံ့စားမ်ားကုိ လွဴျပီး ေငြေတြကုိ နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ ရိတ္ၾကပါသည္။
    ကပ္ေဘးအႏၱရာယ္က်ေရာက္လွ်င္လည္း မဟာယာနတုိ႔က အလ်င္အျမန္ ကယ္ဆယ္ေရးပစၥည္းမ်ား လွဴဒါန္းေလ႕ရွိျပီး ေထရ၀ါဒထိပ္ေခါင္ မဟနဆရာေတာ္ၾကီမ်ားကား ဘယ္္ေနရာမွာ အိပ္ေပ်ာ္ေနမွန္းမသိပါဘုရား။
    မဟာယာနမ်ားနဲ႕ေတြ႕တုိင္း သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာနမွ ေစာရသက္ျပင္းမ်ား
    အေၾကာင္းကုိ ေျပာၾကလြန္းလုိ႕ ရွက္လွသျဖင့္ ေရးလုိက္ရပါသည္။
    အမွားျမင္ အမွန္ျပင္ၾကဘုိ႔။ ေထရ၀ါဒကုိ အုိးမဲ မသုတ္ဘုိ႔ ေလွ်ာက္ထားျခင္းပါ အရွင္ဘုရား။

  1. Anonymous said... :

    အရမ္းေက်းဇူးတင္ပါတယ္သိခြင့္ရတဲ့အတြက္

  1. Unknown said... :

    သိခ်င္တာကို သိိေစတဲ႔ အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္

  1. Shonin said... :

    သဒၶမၼပု႑ရိကသုတ္နဲ႕ အရွင္နာဂဇုနဟာ ဘာမွမဆိုင္ပါဘူး။ သဒၶမၼပု႑ရိကသုတ္ဟာ တထဂတဂဗၻ (Buddha Nature) အယူအဆရဲ႕ အဓိက သုတၱန္ျဖစ္ျပီး အရွင္နာဂဇုနဟာ မဇၥ်ိမိကဂိုဏ္း၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ တထဂတဂဗၻဟာ ေယာဂါစာရရဲ႕အဆက္အႏြယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

  1. Shonin said... :

    နံပါတ္ ၁ စလြဲတာကေတာ့ မဟာယာနဟာ ဒုတိယသံဂၤါယနာကစတဲ့ဆိုတဲ့ အဆိုပါဘဲ။ မဟာယာနအစကို ဘယ္သူမွ တိတိက်က်မထုတ္ေဖာ္ႏိုင္ေသးသလို ဒုတိယသဂၤါယနာဘာေၾကာင့္တင္ရသလဲဆိုလည္း ဘယ္သူမွေသေသခ်ာခ်ာမေျပာႏိုင္ေသးပါဘူး။ စာထဲက ဒုတိယသဂၤါယနာဟာ အဓမၼ၀တၳဳဆယ္ပါးေၾကာင့္ တင္ရတယ္လို႕ဆိုပါတယ္။ ဒါဟာ ဒီပ၀ံသလာအဆိုျဖစ္တယ္။ ေထရ၀ါဒအစဥ္အလာအရ လက္ခံထားတာျဖစ္တယ္။ ဒီအဆိုမွန္မမွန္သိဖို႕ကေတာ့ မဟာသံဃိက၀ိနည္းမွာ ဒီအခ်က္ေတြပါမပါသြားၾကည့္ဖို႕ဘဲ။ ဒါေပမယ့္ မဟာသံဃိက၀ိနည္းဟာ Taisho ပိဋိကတ္မွာ တရုတ္ဘာသာနဲ႕ရွိတယ္။ အဂၤလိပ္လုိ႕မျပန္ရေသးဘူး။ ဒီေတာ့ မူရင္းသြားဖတ္မွဘဲရမယ္။ ေနာက္ျပီး ဒုတိယသဂၤါယနာမွာ မဟာသံဃိကနဲ႕ကြဲတဲ့ ဂိုဏ္းကို ေထရ၀ါဒလို႕မွတ္ယူဖို႕မသင့္ပါဘူး။ စထ၀ီရ၀ါဒလို႕ဘဲ ေခၚသင့္ပါတယ္ (စထ၀ီရဟာ သကၠတဘာသာနဲ႕ ေထရကိုေခၚျခင္းျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စထ၀ီရ၀ါဒကေန ထပ္ကြဲတဲ့ ဂိုဏ္းေတြအမ်ားၾကီးရွိသလို ေထရ၀ါဒရယ္လို႕ ပီပီျပင္ျပင္ျဖစ္လာတာဟာ သီရိလကၤာေရာက္မွ ေပၚထြန္းလာတာျဖစ္တယ္။) ဒုတိယသံဂၤါယနာအေၾကာင္း ေရွးအက်ဆံုးမွတ္တမ္းျဖစ္တဲ့ မဟာသံဃိကဂိုဏ္းရဲ႕ သာရိပုတၱရာပဋိပကၡက်မ္းမွာေတာ့ ၀ိနည္းကို ထပ္မံတင္းၾကပ္လိုတဲ့ စထ၀ီရ၀ါဒီတို႕နဲ႕ ၀ိနည္းကို ရွိဆဲအတိုင္းထားရွိလိုတဲ့ မဟာသံဃိကတိို႕ကြဲတယ္ဆုိျပီး ေရးသားထားပါတယ္။ ေထရ၀ါဒလိုဘဲ စထ၀ီရအႏြယ္၀င္ဂိုဏ္းတစ္ဂိုဏ္းျဖစ္တဲ့ သဗၺတၳိ၀ါဒဂို္ဏ္းအလိုအရကေတာ့ အရွင္မဟာေဒ၀ရဲ႕ ရဟႏၱာနဲ႕ပတ္သက္ျပီး တင္သြင္းတဲ့အခ်က္ငါးခ်က္ေၾကာင့္ လက္မခံသူေတြက စထ၀ီရ၊ လက္ခံသူေတြက မဟာသံဃိကဆိုျပီးကြဲခဲ့တယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။

    မဟာယာနရဲ႕ ေရွ႕ေဆာင္လမ္းျပမေထရ္ေတြထဲမွာ အပါအ၀င္ျဖစ္တဲ့ ေယာဂါစာရအဘိဓမၼာကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သူ အရွင္အသဂၤနဲ႕ အရွင္၀သုဗႏၶဳညီေနာင္ ႏွစ္ပါးဆိုရင္ စထ၀ီရ၀ါဒီအႏြယ္၀င္ သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္း၀င္ေတြျဖစ္တယ္။ ဒါ့အျပင္ယခုလက္ရွိ မဟာယာနသာသနာမွာ ေစာင့္ထိန္းေနတဲ့ ၀ိနည္းေတြဟာ ဓမၼဂုတၱကနဲ႕ မူလသဗၺတၳိ၀ါဒ၀ိနည္းေတြျဖစ္တယ္။ ဒီႏွစ္ဂိုဏ္းလံုးဟာလည္း စထ၀ီရ၀ါဒဂိုဏ္းကြဲေတြျဖစ္တယ္ (ဓမၼဂုတၱကဂိုဏ္းဟာ အေသာကမင္းၾကီးေစလႊတ္ခဲ့တဲ့ သာသနာျပဳမေထရ္ေတြထဲက တစ္ပါးကေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႕ အဆုိရွိတဲ့ ပညာရွင္ေတြရွိတယ္)။ ေနာက္ျပီးတရုတ္ခရီးသြားရဟန္းေတာ္ေတြ မွတ္တမ္းေတြမွာ မဟာယာနနဲ႕ ဟိနယာနအႏြယ္၀င္ရဟန္းေတြ တစ္ေက်ာင္းတိုက္ထဲမွာ ေရာေႏွာသတင္းသံုးၾကေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ အရွင္ဖာဟီယန္မွတ္တမ္းမွာဆုိရင္ သီရိလကၤာမွာ မဟာယာနေထရ၀ါဒီေတြရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္းေတြရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မဟာယာနဟာ မဟာသံဃိကဂိုဏ္းက ဆင္းသက္လာတယ္ဆိုတဲ့ အဆိုဟာ မသင့္ေလွ်ာ္ပါ။ ေနာက္ မဟာယာနကိုယ္ေတာ္ေတြ အိမ္ေထာင္ျပဳ၊ အရက္ေသာက္တယ္ဆိုတာ ဘိကၡဴရဟန္းေတြမဟုတ္ၾကပါဘူး။ လာမားဆုိရင္လည္း လူလားမား၊ ဂ်ပန္မွာဆိုရင္လည္း Priest ေတြျဖစ္ၾကတယ္။ ရဟန္းဘိကၡဴေတြမဟုတ္ၾကပါဘူး။ တိဗက္၊ ဘူတန္၊ မြန္ဂိုလီယား အစရွိတဲ့ ၀ိဇရယာနဗုဒၶဘာသာထြန္းကားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ မူလသဗၺတၳိ၀ါဒ၀ိနည္းကို ေစာင့္ထိန္းၾကျပီး သိကၡာပုဒ္ ၂၅၃ ရွိပါတယ္။ တရုတ္၊ ကိုရီးယား၊ ဗီယက္နမ္တို႕မွာေတာ့ ဓမၼဂုတၱက၀ိနည္းကို ေစာင့္ထိန္းၾကျပီး သိကၡာပုဒ္ ၂၅၀ ရွိပါတယ္။ ဂ်ပန္မွာ ၀ိနည္းရယ္လို႕မရွိေတာ့တာကေတာ့ ၁၉ ရာစု ေမဂ်ီေျပာင္းလဲေရးေတြမွာ မင္းအာဏာနဲ႕ အိမ္ေထာင္ျပဳခြင့္၊ ၀ိနည္းေစာင့္ထိန္းရန္မလိုအပ္ စသျဖင့္ အမိန္႕ထုတ္ျပန္ခဲ့လို႕ျဖစ္ပါတယ္။

    ေနာက္ သဒၶမၼပု႑ရိကသုတ္နဲ႕ အရွင္နာဂဇုနဟာ ဘာမွမဆိုင္ပါဘူး။ သဒၶမၼပု႑ရိကသုတ္ဟာ တထဂတဂဗၻ (Buddha Nature) အယူအဆရဲ႕ အဓိက သုတၱန္ျဖစ္ျပီး အရွင္နာဂဇုနဟာ မဇၥ်ိမိကဂိုဏ္း၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ တထဂတဂဗၻဟာ ေယာဂါစာရရဲ႕အဆက္အႏြယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

    ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္ကေတာ့ အစမွာေျပာခဲ့တဲ့ ဒုတိယသဂၤါယနာမွာ မဟာသံဃိကနဲ႕ကြဲတဲ့ ဂိုဏ္းကို ေထရ၀ါဒလို႕မွတ္ယူဖို႕ မသင့္တာပါဘဲ။ သီရိလကၤာမွာ ပါဠိပိဋိကကို လက္ခံခဲ့တဲ့ ဂိုဏ္းသံုးဂိုဏ္းရွိခဲ့တယ္။ မဟာ၀ိဟာရဂိုဏ္း၊ ေဇတ၀န္ဂိုဏ္းနဲ႕ အဘယဂီရိဂိုဏ္းတို႕ျဖစ္ၾကတယ္။ ေဇတ၀န္နဲ႕ အဘယဂီရိဂိုဏ္းတို႕ဟာ မဟာယာနသုတၱန္ေတြနဲ႕ အ႒ကထာေတြကိုပါ လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ မဟာ၀ိဟာရဂိုဏ္းက လက္မခံခဲ့ပါ။ ေနာက္ဆံုးမွာ မဟာ၀ိဟာရဂိုဏ္းဟာ မင္းရဲ႕ အားေပးမႈကို ခံရတာေၾကာင့္ က်န္ႏွစ္ဂိုဏ္းကို လႊမ္မိုးခဲ့တယ္။ ဒီ မဟာ၀ိဟာရဂိုဏ္းကေနမွ ေထရ၀ါဒရယ္လို႕ ျဖစ္လာျဖစ္တယ္။ ေထရ၀ါဒပိဋိကဟာ စတုတၳသံဂၤါယနာတင္တဲ့ အခ်ိန္ကစျပီး ယခုအခ်ိန္ထိမေျပာင္းမလဲ ရွိတယ္ဆိုရင္ေတာ့ လက္ခံႏိုင္ေပမယ့္ ဘုရားလက္ထက္ေတာ္က အတုိင္းမေျပာင္းမလဲဆိုရင္ေတာ့ စဥ္းစားစရာရွိပါတယ္။ နိကယ္ငါးရပ္ကိုေတာ့ ယူဆႏိုင္ပါတယ္ (မဟာယာန ပိဋိကတ္မွာ နိကာယ္ေတြကို အဂါမလို႕ေခၚပါတယ္။ Taisho ပိဋိကတ္မွာ တရုတ္ဘာသာနဲ႕ရွိပါတယ္။ ဘာသာျပန္ၾကဆဲပါ)။ ေနာက္ျပီး မိလိႏၵပဥွာဆိုရင္ မူရင္းဟာ သကၠတဘာသာနဲ႕ ေရးခဲ့တဲ့ သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္းရဲ႕ က်မ္းစာျဖစ္တယ္လို႕ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ သံုးသပ္မႈေတြရွိပါတယ္ (သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္းရဲ႕ မိလိႏၵပဥွာဟာလည္း Taisho ပိဋိကတ္မွာရွိပါတယ္။ ေထရ၀ါဒရဲ႕ မိလိႏၵပဥွာထက္ ပိုတိုပါတယ္)။ မိလိႏၵပဥွာကို ျမန္မာ ေထရ၀ါဒ ပိဋိကတ္မွာဘဲ လက္ခံထားျပီး ထိုင္းနဲ႕ သီရိလကၤာ ပိဋိကတ္ေတြမွာ လက္မခံထားပါ။

  1. Unknown said... :

    ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါသည္။ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးမႈမ်ားဖတ္ရသည့္အတြက္ အဖိုးမျဖတ္နိုင္ပါ

Post a Comment

 
Copyright © 2014 Irrawaddy Publishing Group. All Rights Reserved