~
ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ (ဇင္းမယ္) ခရုိင္ မယ့္ဝမ္း (Mae Wang) နယ္မွာ တနဂၤေႏြေန႔က ကရင့္ရုိးရာ လက္ခ်ည္ပြဲ က်င္းပရာမွာ ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ ဦးသုဇန ၾကြေရာက္အားေပးခ့ဲပါတယ္။
ကရင္လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ထံုးထမ္းစဥ္လာအရ လက္ခ်ီပြဲကို သူတုိ႔ ေရာက္ရိွရာ အရပ္မွာ သူ႔နည္းသူ႔ဟန္နဲ႔ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပၾကပါတယ္။
ထိုင္း - ျမန္မာ နယ္စပ္ကသံလြင္ျမစ္ တေလွ်ာက္မွာ ရွိတဲ့ ကရင္ရြာေတြ၊ ကရင္ ဒုကၡသည္စခန္းေတြ၊ ဘန္ေကာက္၊ မဲေဆာက္ အစရိွတ့ဲ ေဒသေတြမွာ ဒီပဲြကုိ ႏွစ္စဥ္ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္မွာလည္း ကရင္တုိင္းရင္းသား အမ်ားအျပား ရိွေနၿပီး ျမန္မာျပည္ဖြား ကရင္လူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဘာသာစကား အနည္းငယ္ ကဲြျပားပါတယ္။
ဆရာေတာ္က ဒီေဒသကုိ ၾကြေရာက္လာျခင္း အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဘုရားထီးတင္ပဲြအတြက္ပါ။
မယ့္ဝမ္းေစတီကို တည္ခဲ့တဲ့ ထိုင္းအလွဴရွင္က ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ကို ပင့္ဖိတ္တာေၾကာင့္ ထိုင္းကရင္ေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ စုေပါင္းလက္ခ်ီပြဲကို ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ ဦးသုဇနက တရားေတာ္ျမတ္ ပို႔ခ်ၿပီး က်င္းပေပးခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထိုင္းေျမေပၚမွာ သာသနာျပဳႏိုင္ဖို႔အတြက္ ရည္စူးၿပီး အလွဴရွင္ေတြက ခ်င္းမိုင္ခရုိင္ ေဟာ့နယ္ထဲမွာ ဘုရားေစတီေတာ္ တဆူ တည္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။
ဒါက ဒုတိယေျမာက္ေစတီပါ။
ဒီေစတီႏွစ္ဆူ ထီးတင္ပဲြကုိ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇန ၾကြေရာက္ခ့ဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္အေၾကာင္း ေရးထားတ့ဲ ဧရာ၀တီေဆာင္းပါးတပုဒ္ကုိလည္း ပူးတဲြ ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
တန္ခိုးထက္သည့္ ဆရာေတာ္Saturday, 05 June 2010
တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ကရင္အမ်ဳိးသား တပ္မေတာ္ (DKBA) က စစ္အစိုးရ၏ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႕ အစီအစဥ္ကို လက္မခံရန္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ျခင္းသည္ ကရင္ျပည္နယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ဆႏၵျပင္းျပသည့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ ရဟန္းေတာ္တပါး၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ဟု အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကသည္။
DKBA စစ္ဗ်ဴဟာမႉး ဗိုလ္မႉးႀကီး ေစာခ်စ္သူ (ေခၚ) ဗိုလ္ခ်စ္သူက အခန္း ၄၀ ပါ ေခတ္မီ အိမ္သစ္တက္ပြဲ အခမ္းအနား ကို မၾကာေသးမီက ျမ၀တီၿမိဳ႕တြင္ စည္းကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်စ္သူသည္ ျမ၀တီၿမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္ ကာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားစြာရရိွေသာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားသူျဖစ္သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္္ႏွင့္ အလြန္ နီးစပ္ၿပီး ကရင္ အမ်ိဳးသား လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္(KNLA) ကို စစ္အစိုးရက တိုက္ခိုက္သည့္ အခ်ိန္တိုင္းတြင္ လည္း DKBA က အစိုးရတပ္မ်ားကိုယ္စား တိုက္ေပးေလ့ရွိသည္။
သက္ေတာ္ ၆၇ ႏွစ္ ရိွၿပီျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ DKBA အဖြဲ႔အတြင္း ဗိုလ္ခ်စ္သူႏွင့္ တန္းတူ (သို႔မဟုတ္) ပို၍ အာဏာရွိသည္ဟူေသာ အခ်က္ကုိ အေနာက္ႏုိင္ငံ အမ်ားစုက မသိၾကေသးေပ။ မၾကာေသးမီက DKBA သည္ စစ္အစုိးရ၏ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ ဖြဲ႔စည္းေရးကုိ ပယ္ခ်ခဲ့ရာတြင္ ဆရာေတာ္သည္ အခရာျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
တခ်ိဳ႕က ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ DKBA တြင္ ၾသဇာအာဏာ အရိွဆံုးပုဂၢိဳလ္ဟု ဆိုသည္။ DKBA စတင္ ဖြဲ႔စည္းရာ၌ ဆရာေတာ္ ပါ၀င္ခဲ့သည့္ အခန္းက႑ေၾကာင့္ အဖြဲ႔အတြင္းရွိ အရာရိွ အရာခံ အၾကပ္ တပ္သားမ်ား အေနႏွင့္ ဆရာေတာ္ ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လြန္ဆန္ရန္ ခက္ခဲသည္ဟု ဆိုၾကသည္။
တပည့္တပန္းမ်ားက ဆရာေတာ္ကို အလြန္ ၾကည္ညိဳၾကသည္။ ဆရာေတာ္၏ ဘာသာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ ႏွစ္ရပ္ စလံုးက စစ္အစိုးရႏွင့္ ေပါင္းကာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးျဖင့္ ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ စီးပြားျဖစ္ေနေသာ DKBA အရာရိွမ်ား၏ အာဏာႏွင့္ တတန္းတည္းျဖစ္႐ံုမက တခါတရံ ဆန္႔က်င္ဘက္ပင္ ျဖစ္ေနတတ္ေသးသည္။
ကရင္ အမ်ားအျပား၏ အျမင္တြင္ ဗိုလ္ခ်စ္သူသည္ ေရွးယခင္က ကရင္စစ္ဘုရင္မ်ားပံုစံ ေပါက္ေနသည္ဟု ျမင္ၾက သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနကိုမူ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ လိုအပ္ေနသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ သာယာခ်မ္းေျမ့မႈ ႏွင့္ အနာဂတ္ သာယာ၀ေျပာမႈမ်ားကို ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏိုင္ေသာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္တဦးအျဖစ္ ရႈျမင္ၾကသည္။ ကရင္ မိ႐ိုးဖလာ ေခါင္းေဆာင္မႈ၊ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊ ေခတ္မီ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အျပင္ အစဥ္အလာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မႈမ်ား အေပၚတြင္ အေျခခံ၍ ဆရာေတာ္ကို ေထာက္ခံၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ား အပါအ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားစြာက ဆရာေတာ္ကို DKBA ႏွင့္ ကရင္ အမ်ိဳးသား အစည္း အရံုး (KNU) အၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရး အတြက္ ေပါင္းကူးေပးႏိုင္သူ တဦးအျဖစ္ ရႈျမင္ၾက သည္။ DKBA သည္ အဓိကအားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားပါ၀င္ၿပီး ကရင္ျပည္နယ္၏ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ထိန္း ခ်ဳပ္ထားႏုိင္သည္။ KNU တြင္မူ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အဓိကပါ၀င္သည္။ KNUအတြင္း ဘာသာေရး မတူညီမႈ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈႏွင့္ အျခားကိစၥရပ္မ်ားအေပၚတြင္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အျငင္းပြားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၉၄ တြင္ DKBA အဖြဲ႔ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ကရင္စစ္တပ္ ႏွစ္ခုအၾကား မည္သည့္နည္းျဖင့္မဆို ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေျပလည္ပါက ေဒသအတြင္း အက်ိဳးအျမတ္ ရရိွလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ထိုေဒသအတြင္း ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္ လူသားခ်င္း စာနာေသာ အကူအညီေပး အဖြဲ႔မ်ားအတြက္ အဆမတန္ လြယ္ကူသြားေစႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတြင္း အိုးအိမ္မဲ့ လွည့္လည္ ေနထိုင္သည့္ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ နယ္စပ္တေလွ်ာက္ရိွ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ ကရင္ျပည္နယ္ လိႈင္းဘြဲ႔ၿမိဳ႕နယ္မွ ပိုးကရင္လူမ်ိဳးျဖစ္သည္။ လူငယ္ ဘ၀တြင္ KNLA ၏ ဆက္သားရဲေဘာ္အျဖစ္ အမႈထမ္းခဲ့ဖူးသည္။ သက္ေတာ္ ၂၀ တြင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ခဲ့ျပီး ေဒသအတြင္းရိွ ဘုရား ပုထိုးမ်ား ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရး ခရီးရွည္ကို စတင္မူခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္သည္ ဗုဒၶဘာသာ တည္တံ့ျပန္႔ပြားေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္း၍ သာယာ၀ေျပာေသာ ေနရာတခု တည္ေဆာက္ရန္ ျဖစ္သည္ဟု ဆရာေတာ္က မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ေတာရ လွည့္လည္ ေဆာက္တည္ခဲ့သည္။ လွည့္လည္ရင္း ကမေမာင္းၿမိဳ႕ႏွင့္ အလွမ္းမေ၀းေသာ သံလြင္ျမစ္ အေရွ႕ဘက္ကမ္းေပၚရိွ ၿမိဳင္ႀကီးငူ ေတာင္ကုန္းေပၚသို႔ ေရာက္ရိွခဲ့ၿပီး ထိုေနရာ၌ ဂမၻီရ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေသာ ရေသ့တပါးႏွင့္ ေတြ႔ဆံုခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္သည္ ထိုေတာင္ကုန္းေပၚရွိ ဘုရားပ်က္အနီး၌ သီတင္းသံုးရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။ ေဒသခံ ရြာသားမ်ားက ဆရာေတာ္အတြက္ ပစၥည္းေလးပါး ဒါယကာမ်ားအျဖစ္ ပံ့ပိုးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္သည္ နာမက်န္းျဖစ္ၿပီး တီဘီေရာဂါကို ခံစားခဲ့ရသည္။ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ၄၉ ရက္ၾကာ အဓိ႒ာန္ တရားစခန္း ၀င္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ က်န္းမာေရး ျပန္လည္ေကာင္းမြန္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုး ေစတီကို တည္ထားခဲ့သည္။ ႏွစ္ေပါင္း၂၀ အတြင္း ဆရာေတာ္ ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ေသာ ဘုရားပုထိုးေစတီေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ရိွသည္ဟု သိရ သည္။ အျဖဴေရာင္ေစတီ အဆူ ၅၀ တည္ေဆာက္ၿပီးပါက ကရင္ျပည္နယ္တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရိွလိမ့္မည္ဟု ဆရာေတာ္က နိမိတ္ဖတ္ မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္သည္ ၿခိဳးၿခံ၍ က်င့္ႀကံေနထိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳသူ တပည့္ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားစြာ ရိွသည့္အျပင္ ၁၉၈၂ တြင္ သက္သတ္လြတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အသိုင္းအ၀န္းကို တည္ေထာင္ခဲ့သူ သာမည ဆရာေတာ္ ၏ သာ၀က ရဟန္းတပါးလည္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ၿမိဳင္ႀကီးငူ ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီး ထိုၿမိဳ႕ ေဟာင္းသည္ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း၀င္းႀကီး တခုအျဖစ္သို႔ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ထိုေန ရာကို DKBA ၏ ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္အျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ ထို၀င္းအတြင္း ေနထိုင္သူ ေနာက္လိုက္ တပည့္အားလံုးသည္ ဆရာေတာ္၏ ကိုယ္က်င့္တရား စည္းကမ္းကို လိုက္နာရသည္။ ထိုစည္းကမ္းမ်ားမွာ ငါးပါးသီလကို တင္းတင္း က်ပ္ က်ပ္ လိုက္နာရမည္၊ အမ်က္ေဒါသမထားရ၊ ခိုက္ရန္မျဖစ္ရ၊ ႏိုင္ငံေရး မပတ္သက္ရ၊ ဘာသာေရးအရ မတူကြဲျပားမႈ မ်ား ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဆြးေႏြးျခင္းမျပဳရ ႏွင့္ အတင္းအဖ်င္း မေျပာရဟူ၍ ျဖစ္သည္။
၁၉၇၅ တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ KNU ဘာသာေရး ဦးေဆာင္ေကာ္မတီ၏ ေကာ္မတီ၀င္တဦး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၈၀ ျပည့္ ႏွစ္လယ္ကာလမ်ား အေတာအတြင္း KNU ၌ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ခရစ္ယာန္ဟူ၍ ဘက္ႏွစ္ဘက္ ေပၚထြက္ခဲ့ သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ KNU ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေစာဘိုျမက မာနယ္ပေလာသို႔ မ်က္ႏွာမူထားေသာ သံလြင္ ျမစ္ႏွင့္ ေသာင္ရင္းျမစ္ဆံု၊ သုမြဲထအရပ္ရိွ ေတာင္ကုန္းေပၚ၌ ဆရာေတာ္ကို ဘုရားတည္ခြင့္ေပးခဲ့သည္။ မာနယ္ ပေလာ သည္ ထိုအခ်ိန္က KNU ၏ ဌာနခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ စစ္နယ္ေျမ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားတည္ေဆာက္ျခင္းကို ရပ္တန္႔ခဲ့ရသည္။ တခ်ိန္တည္းတြင္ KNU မွ တာ၀န္ရွိသူတဦးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ အႏိုင့္အထက္ျပဳျခင္းမ်ား အပါအ၀င္ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္ခဲ့သည္ဟု စြပ္စြဲျခင္း ခံရသည္။
ဘုရားတည္ျခင္းလုပ္ငန္း ရပ္တန္႔လိုက္ရသည့္ ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ပြားၿပီးသည့္ ေနာက္ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇန၏ ေနာက္လိုက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအေပၚ ေမာက္မာစြာဆက္ဆံျခင္း၊ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း ႏွင့္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
ကရင္လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ၾကသည့္ ပဋိပကၡတြင္ သိသာေသာ အခ်က္တခ်က္ ရွိသည္။ ပိုးကရင္မ်ားသည္ ဗုဒၶ ဘာ သာဝင္ လူအမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ကရင္ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ အဆင္းရဲဆံုးလည္း ျဖစ္သည္။ ပညာပိုတတ္ၿပီး ခ်မ္းသာေသာ ကရင္မ်ားက ကိုလိုနီေခတ္မွစ၍ သူတို႔ အေပၚ ဖိႏွိပ္လာသည္ဟု ပိုးကရင္မ်ားက ခံစားရသည္။ မာနယ္ပေလာ ဌာန ခ်ဳပ္တြင္ ဘုရားတည္ရန္အတြက္ ကာလၾကာျမင့္စြာကတည္းက ေတာင္းဆိုထားမႈကို ျငင္းပယ္ခံရျခင္းသည္လည္း ပိုးကရင္မ်ား၏ ခံစားခ်က္ကို ပို၍ နက္႐ိႈင္းေစသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားအနက္ တခုျဖစ္သည္။
၁၉၉၄ ဒီဇင္ဘာလ ႏွင့္ ၁၉၉၅ တို႔တြင္ KNLA တပ္ရင္းမ်ားမွ အစုလိုက္ ခြဲထြက္၍ DKBA ကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ၾက သည္။ DKBAသည္ ယခုအခ်ိန္၌ အင္အား ၆၀၀၀ ခန္႔ ရိွေနၿပီ ျဖစ္သည္။ KNU မွ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္အမ်ားစု၏ ဦးေဆာင္မႈအေပၚ အျမင္မၾကည္မလင္ ျဖစ္လာသည့္ DKBA တပ္ဖြဲ႔၀င္မ်ားသည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား ေနထိုင္ရာ ေနရာမ်ားကို ထုိင္းႏုိင္ငံထဲအထိပင္ လိုက္လံတိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ စစ္အစိုးရတပ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့ၿပီး ၁၉၉၅ ၌ KNU ၏ မာနယ္ပေလာဌာနခ်ဳပ္ကို တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့သည္။
တိုက္ပြဲမ်ား စတင္ခ်ိန္၌ ဆရာေတာ္သည္ ၄၉ လ တရားစခန္း ၀င္မည္ဟုဆိုကာ ထြက္ခြာသြားခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္မိသည့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ရဟန္းေတာ္တပါး၏ ေသြးထြက္သံယိုမႈမ်ားမွ ခပ္ခြာခြာေနလိုေသာ အက်ပ္အတည္းကို ျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ျမင္ၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ DKBAသည္ KNUကို တုိက္ခုိက္ရာတြင္ ျမန္မာစစ္တပ္၏ လက္ကိုင္တုတ္အျဖစ္ အသံုးျပဳခံခဲ့ရသည္။ ႏွစ္ဘက္စလံုးက အရပ္သားျပည္သူ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေပၚ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား၊ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္သည္ဟု အျပန္ အလွန္ စြပ္စြဲေနၾကဆဲလည္း ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုကာလမ်ားအတြင္း ဆရာေတာ္ႏွင့္ သူ၏ ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားသည္ ျပည္သူလူထု တိုးတက္ေအာင္ တျဖည္းျဖည္း စီမံေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ လမ္းေဖာက္ျခင္း၊ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္း၊ က်န္းမာေရး ေဆးေပးခန္းမ်ား တည္ေထာင္ျခင္းႏွင့္ ရြာသစ္တည္ေဆာက္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ အလုပ္သမား မ်ားကို သက္သတ္လြတ္ အစားအစာျဖင့္ ေကၽြးေမြးသည္။ DKBA ၏ တပ္သားသစ္ စုေဆာင္းမႈပံုစံသည္ မိမိဆႏၵ အေလ်ာက္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လိုသူမ်ားကိုသာ လက္ခံသည့္ ပံုစံမ်ိဳး အလံုးစုံ ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ကို ေထာက္ခံသူမ်ား၏ အဆိုအရ အလုပ္သမားမ်ားကို ျမန္မာစစ္တပ္က ျပဳမူသကဲ့သို႔ ႏွိပ္စက္ျခင္း၊ သတ္ျဖတ္ျခင္းမ်ား မရိွဟု သိရသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ၊ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ား မရိွေသာ “သာသနာ့ ၀တၱက” နယ္ေျမတခု ဖန္းတီး ထားသည္ဟု ေထာက္ခံသူမ်ားက ေျပာၾကသည္။ ထုိေနရာသို႔ ျမန္မာစစ္တပ္က မ၀င္ရဲေပ။ ဆရာေတာ္သည္ စစ္ အစိုးရက ႀကိဳးကိုင္ထားေသာ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းက ကပ္လႉသည့္ ဘဲြ႔တံဆိပ္ေတာ္မ်ားကိုလည္း လက္မခံဘဲ ျငင္းပယ္ ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းကို ရည္ၫႊန္းကာ ကရင္လူမ်ိဳး ဒါယကာမ်ားက ဆရာေတာ္ကို “အဘိုး သူေတာ္စင္” ဟု ေခၚၾကသည္။
ဆရာေတာ္၏ ၾသဇာတိကၠမ ႀကီးမားသည့္ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္မ်ားအနက္ တခုမွာ ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာ ကရင္စာျဖစ္သည့္ “ၾကက္ယက္စာ” ကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေရွးေခတ္နိမိတ္ ဆိုရိုးစကားမ်ားအရ “ထိုစာကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ ပါက ပိုးႏွင့္ စေကာကရင္တို႔ ျပန္လည္ေပါင္းဖြဲ႔ၾကမည္။ ဇဲြကပင္ေတာင္ေပၚတြင္ ၾကက္မ်ားတြန္ၾကမည္၊ ကရင့္ ဖားစည္ သံလည္း ၾကားရလိမ့္မည္”ဟု ဆိုခဲ့သည္။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ ဆရာေတာ္ဦးသုဇနက ျပည္သူမ်ား ကို ေစာင့္ ေရွာက္လိမ့္မည္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္လိ့မ္မည္၊ ကရင္အားလံုး ညီၫြတ္ၾကရန္ ေဆာ္ၾသလိမ့္မည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ကရင္ျပည္သူအမ်ားစု၏ စိတ္ကူးထဲတြင္ ထိုအကၡရာသည္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားေသာ ကရင္ဉာဏ္ပညာ ဒ႑ာရီစာအုပ္မွ ထြက္ေပၚလာေသာ ဆရာေတာ္၏ ဘုန္းတန္ခိုးအာဏာကို ကိုယ္စားျပဳသည္ဟု ထင္မွတ္ၾကသည္။ ထိုစာအုပ္တြင္ စၾက၀ဠာအရွင္ က ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ မြန္၊ ကရင္ ႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားသားအားလံုးကို အသိပညာမ်ား ေပးခဲ့သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမွအပ က်န္လူမ်ိဳးမ်ားက ထိုအသိပညာကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။
မၾကာေသးမီက ဆရာေတာ္သည္ အဆုတ္ေရာဂါေၾကာင့္ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ေဆး႐ံုတ႐ံုတြင္ ေဆးကုသမႈ ခံယူခဲ့ရ ေသးသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားႏွင့္ ယခုအခ်ိန္အထိ အဆက္အသြယ္မျပတ္ ရိွဆဲဟု သိရ သည္။ ယမန္ႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္သည္ KNU အရာရိွမ်ားႏွင့္ အစည္းအေ၀းတခု ျပဳလုပ္ကာ KNU ႏွင့္ DKBA အၾကား အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးျပဳလုပ္ရန္ ကမ္းလွမ္းခဲ့သည္ဟူ၍လည္း ေျပာၾကသည္။
ကရင္ျပည္နယ္သည္ ဒုကၡမ်ား ေ၀ေနေသာ၊ တည္ၿငိမ္မႈ ကင္းမဲ့ေသာ ျပည္နယ္တခု ျဖစ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ အက်ပ္အတည္းကာလတြင္ စစ္အစိုးရက DKBA အား နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႔ ျဖစ္လာေစေရး ေတာင္းဆိုေနခ်ိန္၌ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အေရးအတြက္ အေရးႀကီးေသာေနရာတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ေသာ၊ လူအမ်ားက ၾကည္ညိဳ ေလးစားသည့္ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းတပါးသည္ ယခုအခ်ိန္တြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရး အတြက္ မည္သို႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက အကဲခတ္ေနၾကသည္။
The Monk in Command By Mikael Gravers ကိုဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။
Mikael Gravers သည္ ဒိန္းမတ္ႏိုင္ငံ Aarhus တကၠသိုလ္မွ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္တဦးျဖစ္ၿပီး ၁၉၇၀ ခုႏွစ္မွစ၍ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူျဖစ္သည္။
.
ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ (ဇင္းမယ္) ခရုိင္ မယ့္ဝမ္း (Mae Wang) နယ္မွာ တနဂၤေႏြေန႔က ကရင့္ရုိးရာ လက္ခ်ည္ပြဲ က်င္းပရာမွာ ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ ဦးသုဇန ၾကြေရာက္အားေပးခ့ဲပါတယ္။
- ဓာတ္ပုံမ်ား - ဧရာဝတီ
ကရင္လူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ထံုးထမ္းစဥ္လာအရ လက္ခ်ီပြဲကို သူတုိ႔ ေရာက္ရိွရာ အရပ္မွာ သူ႔နည္းသူ႔ဟန္နဲ႔ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပၾကပါတယ္။
ထိုင္း - ျမန္မာ နယ္စပ္ကသံလြင္ျမစ္ တေလွ်ာက္မွာ ရွိတဲ့ ကရင္ရြာေတြ၊ ကရင္ ဒုကၡသည္စခန္းေတြ၊ ဘန္ေကာက္၊ မဲေဆာက္ အစရိွတ့ဲ ေဒသေတြမွာ ဒီပဲြကုိ ႏွစ္စဥ္ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္မွာလည္း ကရင္တုိင္းရင္းသား အမ်ားအျပား ရိွေနၿပီး ျမန္မာျပည္ဖြား ကရင္လူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဘာသာစကား အနည္းငယ္ ကဲြျပားပါတယ္။
ဆရာေတာ္က ဒီေဒသကုိ ၾကြေရာက္လာျခင္း အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဘုရားထီးတင္ပဲြအတြက္ပါ။
မယ့္ဝမ္းေစတီကို တည္ခဲ့တဲ့ ထိုင္းအလွဴရွင္က ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ကို ပင့္ဖိတ္တာေၾကာင့္ ထိုင္းကရင္ေတြနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ စုေပါင္းလက္ခ်ီပြဲကို ၿမိဳင္ႀကီးငူဆရာေတာ္ ဦးသုဇနက တရားေတာ္ျမတ္ ပို႔ခ်ၿပီး က်င္းပေပးခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထိုင္းေျမေပၚမွာ သာသနာျပဳႏိုင္ဖို႔အတြက္ ရည္စူးၿပီး အလွဴရွင္ေတြက ခ်င္းမိုင္ခရုိင္ ေဟာ့နယ္ထဲမွာ ဘုရားေစတီေတာ္ တဆူ တည္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။
ဒါက ဒုတိယေျမာက္ေစတီပါ။
ဒီေစတီႏွစ္ဆူ ထီးတင္ပဲြကုိ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇန ၾကြေရာက္ခ့ဲတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္အေၾကာင္း ေရးထားတ့ဲ ဧရာ၀တီေဆာင္းပါးတပုဒ္ကုိလည္း ပူးတဲြ ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။
တန္ခိုးထက္သည့္ ဆရာေတာ္Saturday, 05 June 2010
တိုးတက္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ကရင္အမ်ဳိးသား တပ္မေတာ္ (DKBA) က စစ္အစိုးရ၏ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႕ အစီအစဥ္ကို လက္မခံရန္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ျခင္းသည္ ကရင္ျပည္နယ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ဆႏၵျပင္းျပသည့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ ရဟန္းေတာ္တပါး၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ဟု အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကသည္။
DKBA စစ္ဗ်ဴဟာမႉး ဗိုလ္မႉးႀကီး ေစာခ်စ္သူ (ေခၚ) ဗိုလ္ခ်စ္သူက အခန္း ၄၀ ပါ ေခတ္မီ အိမ္သစ္တက္ပြဲ အခမ္းအနား ကို မၾကာေသးမီက ျမ၀တီၿမိဳ႕တြင္ စည္းကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပခဲ့သည္။ ဗိုလ္ခ်စ္သူသည္ ျမ၀တီၿမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္ ကာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားစြာရရိွေသာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားသူျဖစ္သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္္ႏွင့္ အလြန္ နီးစပ္ၿပီး ကရင္ အမ်ိဳးသား လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္(KNLA) ကို စစ္အစိုးရက တိုက္ခိုက္သည့္ အခ်ိန္တိုင္းတြင္ လည္း DKBA က အစိုးရတပ္မ်ားကိုယ္စား တိုက္ေပးေလ့ရွိသည္။
သက္ေတာ္ ၆၇ ႏွစ္ ရိွၿပီျဖစ္ေသာ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ DKBA အဖြဲ႔အတြင္း ဗိုလ္ခ်စ္သူႏွင့္ တန္းတူ (သို႔မဟုတ္) ပို၍ အာဏာရွိသည္ဟူေသာ အခ်က္ကုိ အေနာက္ႏုိင္ငံ အမ်ားစုက မသိၾကေသးေပ။ မၾကာေသးမီက DKBA သည္ စစ္အစုိးရ၏ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ ဖြဲ႔စည္းေရးကုိ ပယ္ခ်ခဲ့ရာတြင္ ဆရာေတာ္သည္ အခရာျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
တခ်ိဳ႕က ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ DKBA တြင္ ၾသဇာအာဏာ အရိွဆံုးပုဂၢိဳလ္ဟု ဆိုသည္။ DKBA စတင္ ဖြဲ႔စည္းရာ၌ ဆရာေတာ္ ပါ၀င္ခဲ့သည့္ အခန္းက႑ေၾကာင့္ အဖြဲ႔အတြင္းရွိ အရာရိွ အရာခံ အၾကပ္ တပ္သားမ်ား အေနႏွင့္ ဆရာေတာ္ ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လြန္ဆန္ရန္ ခက္ခဲသည္ဟု ဆိုၾကသည္။
တပည့္တပန္းမ်ားက ဆရာေတာ္ကို အလြန္ ၾကည္ညိဳၾကသည္။ ဆရာေတာ္၏ ဘာသာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာ ႏွစ္ရပ္ စလံုးက စစ္အစိုးရႏွင့္ ေပါင္းကာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးျဖင့္ ၿမိဳးၿမိဳးျမက္ျမက္ စီးပြားျဖစ္ေနေသာ DKBA အရာရိွမ်ား၏ အာဏာႏွင့္ တတန္းတည္းျဖစ္႐ံုမက တခါတရံ ဆန္႔က်င္ဘက္ပင္ ျဖစ္ေနတတ္ေသးသည္။
ကရင္ အမ်ားအျပား၏ အျမင္တြင္ ဗိုလ္ခ်စ္သူသည္ ေရွးယခင္က ကရင္စစ္ဘုရင္မ်ားပံုစံ ေပါက္ေနသည္ဟု ျမင္ၾက သည္။ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနကိုမူ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ လိုအပ္ေနသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ သာယာခ်မ္းေျမ့မႈ ႏွင့္ အနာဂတ္ သာယာ၀ေျပာမႈမ်ားကို ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏိုင္ေသာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္တဦးအျဖစ္ ရႈျမင္ၾကသည္။ ကရင္ မိ႐ိုးဖလာ ေခါင္းေဆာင္မႈ၊ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ၊ ေခတ္မီ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အျပင္ အစဥ္အလာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မႈမ်ား အေပၚတြင္ အေျခခံ၍ ဆရာေတာ္ကို ေထာက္ခံၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ား အပါအ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားစြာက ဆရာေတာ္ကို DKBA ႏွင့္ ကရင္ အမ်ိဳးသား အစည္း အရံုး (KNU) အၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရး အတြက္ ေပါင္းကူးေပးႏိုင္သူ တဦးအျဖစ္ ရႈျမင္ၾက သည္။ DKBA သည္ အဓိကအားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားပါ၀င္ၿပီး ကရင္ျပည္နယ္၏ ေနရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ထိန္း ခ်ဳပ္ထားႏုိင္သည္။ KNU တြင္မူ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အဓိကပါ၀င္သည္။ KNUအတြင္း ဘာသာေရး မတူညီမႈ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈႏွင့္ အျခားကိစၥရပ္မ်ားအေပၚတြင္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အျငင္းပြားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၉၄ တြင္ DKBA အဖြဲ႔ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ကရင္စစ္တပ္ ႏွစ္ခုအၾကား မည္သည့္နည္းျဖင့္မဆို ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေျပလည္ပါက ေဒသအတြင္း အက်ိဳးအျမတ္ ရရိွလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ထိုေဒသအတြင္း ၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္ လူသားခ်င္း စာနာေသာ အကူအညီေပး အဖြဲ႔မ်ားအတြက္ အဆမတန္ လြယ္ကူသြားေစႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတြင္း အိုးအိမ္မဲ့ လွည့္လည္ ေနထိုင္သည့္ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ နယ္စပ္တေလွ်ာက္ရိွ ဒုကၡသည္မ်ားအတြက္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ ကရင္ျပည္နယ္ လိႈင္းဘြဲ႔ၿမိဳ႕နယ္မွ ပိုးကရင္လူမ်ိဳးျဖစ္သည္။ လူငယ္ ဘ၀တြင္ KNLA ၏ ဆက္သားရဲေဘာ္အျဖစ္ အမႈထမ္းခဲ့ဖူးသည္။ သက္ေတာ္ ၂၀ တြင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ခဲ့ျပီး ေဒသအတြင္းရိွ ဘုရား ပုထိုးမ်ား ျပန္လည္ျပဳျပင္ေရး ခရီးရွည္ကို စတင္မူခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ ရည္မွန္းခ်က္ ပန္းတိုင္သည္ ဗုဒၶဘာသာ တည္တံ့ျပန္႔ပြားေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္း၍ သာယာ၀ေျပာေသာ ေနရာတခု တည္ေဆာက္ရန္ ျဖစ္သည္ဟု ဆရာေတာ္က မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ေတာရ လွည့္လည္ ေဆာက္တည္ခဲ့သည္။ လွည့္လည္ရင္း ကမေမာင္းၿမိဳ႕ႏွင့္ အလွမ္းမေ၀းေသာ သံလြင္ျမစ္ အေရွ႕ဘက္ကမ္းေပၚရိွ ၿမိဳင္ႀကီးငူ ေတာင္ကုန္းေပၚသို႔ ေရာက္ရိွခဲ့ၿပီး ထိုေနရာ၌ ဂမၻီရ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေသာ ရေသ့တပါးႏွင့္ ေတြ႔ဆံုခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္သည္ ထိုေတာင္ကုန္းေပၚရွိ ဘုရားပ်က္အနီး၌ သီတင္းသံုးရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။ ေဒသခံ ရြာသားမ်ားက ဆရာေတာ္အတြက္ ပစၥည္းေလးပါး ဒါယကာမ်ားအျဖစ္ ပံ့ပိုးခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္သည္ နာမက်န္းျဖစ္ၿပီး တီဘီေရာဂါကို ခံစားခဲ့ရသည္။ ေတာင္ကုန္းေပၚတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ၄၉ ရက္ၾကာ အဓိ႒ာန္ တရားစခန္း ၀င္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ က်န္းမာေရး ျပန္လည္ေကာင္းမြန္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုး ေစတီကို တည္ထားခဲ့သည္။ ႏွစ္ေပါင္း၂၀ အတြင္း ဆရာေတာ္ ျပန္လည္ျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့ေသာ ဘုရားပုထိုးေစတီေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ရိွသည္ဟု သိရ သည္။ အျဖဴေရာင္ေစတီ အဆူ ၅၀ တည္ေဆာက္ၿပီးပါက ကရင္ျပည္နယ္တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရိွလိမ့္မည္ဟု ဆရာေတာ္က နိမိတ္ဖတ္ မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။
ဆရာေတာ္သည္ ၿခိဳးၿခံ၍ က်င့္ႀကံေနထိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳသူ တပည့္ဒါယကာ၊ ဒါယိကာမမ်ားစြာ ရိွသည့္အျပင္ ၁၉၈၂ တြင္ သက္သတ္လြတ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အသိုင္းအ၀န္းကို တည္ေထာင္ခဲ့သူ သာမည ဆရာေတာ္ ၏ သာ၀က ရဟန္းတပါးလည္း ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ၿမိဳင္ႀကီးငူ ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီး ထိုၿမိဳ႕ ေဟာင္းသည္ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း၀င္းႀကီး တခုအျဖစ္သို႔ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ထိုေန ရာကို DKBA ၏ ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္အျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ ထို၀င္းအတြင္း ေနထိုင္သူ ေနာက္လိုက္ တပည့္အားလံုးသည္ ဆရာေတာ္၏ ကိုယ္က်င့္တရား စည္းကမ္းကို လိုက္နာရသည္။ ထိုစည္းကမ္းမ်ားမွာ ငါးပါးသီလကို တင္းတင္း က်ပ္ က်ပ္ လိုက္နာရမည္၊ အမ်က္ေဒါသမထားရ၊ ခိုက္ရန္မျဖစ္ရ၊ ႏိုင္ငံေရး မပတ္သက္ရ၊ ဘာသာေရးအရ မတူကြဲျပားမႈ မ်ား ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဆြးေႏြးျခင္းမျပဳရ ႏွင့္ အတင္းအဖ်င္း မေျပာရဟူ၍ ျဖစ္သည္။
၁၉၇၅ တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇနသည္ KNU ဘာသာေရး ဦးေဆာင္ေကာ္မတီ၏ ေကာ္မတီ၀င္တဦး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၉၈၀ ျပည့္ ႏွစ္လယ္ကာလမ်ား အေတာအတြင္း KNU ၌ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ခရစ္ယာန္ဟူ၍ ဘက္ႏွစ္ဘက္ ေပၚထြက္ခဲ့ သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ KNU ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေစာဘိုျမက မာနယ္ပေလာသို႔ မ်က္ႏွာမူထားေသာ သံလြင္ ျမစ္ႏွင့္ ေသာင္ရင္းျမစ္ဆံု၊ သုမြဲထအရပ္ရိွ ေတာင္ကုန္းေပၚ၌ ဆရာေတာ္ကို ဘုရားတည္ခြင့္ေပးခဲ့သည္။ မာနယ္ ပေလာ သည္ ထိုအခ်ိန္က KNU ၏ ဌာနခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ စစ္နယ္ေျမ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘုရားတည္ေဆာက္ျခင္းကို ရပ္တန္႔ခဲ့ရသည္။ တခ်ိန္တည္းတြင္ KNU မွ တာ၀န္ရွိသူတဦးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ အႏိုင့္အထက္ျပဳျခင္းမ်ား အပါအ၀င္ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္ခဲ့သည္ဟု စြပ္စြဲျခင္း ခံရသည္။
ဘုရားတည္ျခင္းလုပ္ငန္း ရပ္တန္႔လိုက္ရသည့္ ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အျငင္းပြားမႈ ျဖစ္ပြားၿပီးသည့္ ေနာက္ ဆရာေတာ္ ဦးသုဇန၏ ေနာက္လိုက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအေပၚ ေမာက္မာစြာဆက္ဆံျခင္း၊ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း ႏွင့္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။
ကရင္လူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ၾကသည့္ ပဋိပကၡတြင္ သိသာေသာ အခ်က္တခ်က္ ရွိသည္။ ပိုးကရင္မ်ားသည္ ဗုဒၶ ဘာ သာဝင္ လူအမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ကရင္ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ အဆင္းရဲဆံုးလည္း ျဖစ္သည္။ ပညာပိုတတ္ၿပီး ခ်မ္းသာေသာ ကရင္မ်ားက ကိုလိုနီေခတ္မွစ၍ သူတို႔ အေပၚ ဖိႏွိပ္လာသည္ဟု ပိုးကရင္မ်ားက ခံစားရသည္။ မာနယ္ပေလာ ဌာန ခ်ဳပ္တြင္ ဘုရားတည္ရန္အတြက္ ကာလၾကာျမင့္စြာကတည္းက ေတာင္းဆိုထားမႈကို ျငင္းပယ္ခံရျခင္းသည္လည္း ပိုးကရင္မ်ား၏ ခံစားခ်က္ကို ပို၍ နက္႐ိႈင္းေစသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားအနက္ တခုျဖစ္သည္။
၁၉၉၄ ဒီဇင္ဘာလ ႏွင့္ ၁၉၉၅ တို႔တြင္ KNLA တပ္ရင္းမ်ားမွ အစုလိုက္ ခြဲထြက္၍ DKBA ကို စတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ၾက သည္။ DKBAသည္ ယခုအခ်ိန္၌ အင္အား ၆၀၀၀ ခန္႔ ရိွေနၿပီ ျဖစ္သည္။ KNU မွ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္အမ်ားစု၏ ဦးေဆာင္မႈအေပၚ အျမင္မၾကည္မလင္ ျဖစ္လာသည့္ DKBA တပ္ဖြဲ႔၀င္မ်ားသည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား ေနထိုင္ရာ ေနရာမ်ားကို ထုိင္းႏုိင္ငံထဲအထိပင္ လိုက္လံတိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ စစ္အစိုးရတပ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းခဲ့ၿပီး ၁၉၉၅ ၌ KNU ၏ မာနယ္ပေလာဌာနခ်ဳပ္ကို တိုက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ႏိုင္ခဲ့သည္။
တိုက္ပြဲမ်ား စတင္ခ်ိန္၌ ဆရာေတာ္သည္ ၄၉ လ တရားစခန္း ၀င္မည္ဟုဆိုကာ ထြက္ခြာသြားခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပါ၀င္မိသည့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ရဟန္းေတာ္တပါး၏ ေသြးထြက္သံယိုမႈမ်ားမွ ခပ္ခြာခြာေနလိုေသာ အက်ပ္အတည္းကို ျပသလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ျမင္ၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစ၍ DKBAသည္ KNUကို တုိက္ခုိက္ရာတြင္ ျမန္မာစစ္တပ္၏ လက္ကိုင္တုတ္အျဖစ္ အသံုးျပဳခံခဲ့ရသည္။ ႏွစ္ဘက္စလံုးက အရပ္သားျပည္သူ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအေပၚ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား၊ ရာဇ၀တ္မႈမ်ား က်ဴးလြန္သည္ဟု အျပန္ အလွန္ စြပ္စြဲေနၾကဆဲလည္း ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုကာလမ်ားအတြင္း ဆရာေတာ္ႏွင့္ သူ၏ ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားသည္ ျပည္သူလူထု တိုးတက္ေအာင္ တျဖည္းျဖည္း စီမံေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ လမ္းေဖာက္ျခင္း၊ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္း၊ က်န္းမာေရး ေဆးေပးခန္းမ်ား တည္ေထာင္ျခင္းႏွင့္ ရြာသစ္တည္ေဆာက္ျခင္း လုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ အလုပ္သမား မ်ားကို သက္သတ္လြတ္ အစားအစာျဖင့္ ေကၽြးေမြးသည္။ DKBA ၏ တပ္သားသစ္ စုေဆာင္းမႈပံုစံသည္ မိမိဆႏၵ အေလ်ာက္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လိုသူမ်ားကိုသာ လက္ခံသည့္ ပံုစံမ်ိဳး အလံုးစုံ ျဖစ္ခ်င္မွ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ကို ေထာက္ခံသူမ်ား၏ အဆိုအရ အလုပ္သမားမ်ားကို ျမန္မာစစ္တပ္က ျပဳမူသကဲ့သို႔ ႏွိပ္စက္ျခင္း၊ သတ္ျဖတ္ျခင္းမ်ား မရိွဟု သိရသည္။
ဆရာေတာ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ၊ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ား မရိွေသာ “သာသနာ့ ၀တၱက” နယ္ေျမတခု ဖန္းတီး ထားသည္ဟု ေထာက္ခံသူမ်ားက ေျပာၾကသည္။ ထုိေနရာသို႔ ျမန္မာစစ္တပ္က မ၀င္ရဲေပ။ ဆရာေတာ္သည္ စစ္ အစိုးရက ႀကိဳးကိုင္ထားေသာ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းက ကပ္လႉသည့္ ဘဲြ႔တံဆိပ္ေတာ္မ်ားကိုလည္း လက္မခံဘဲ ျငင္းပယ္ ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းကို ရည္ၫႊန္းကာ ကရင္လူမ်ိဳး ဒါယကာမ်ားက ဆရာေတာ္ကို “အဘိုး သူေတာ္စင္” ဟု ေခၚၾကသည္။
ဆရာေတာ္၏ ၾသဇာတိကၠမ ႀကီးမားသည့္ လွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္မ်ားအနက္ တခုမွာ ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာ ကရင္စာျဖစ္သည့္ “ၾကက္ယက္စာ” ကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေရွးေခတ္နိမိတ္ ဆိုရိုးစကားမ်ားအရ “ထိုစာကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ ပါက ပိုးႏွင့္ စေကာကရင္တို႔ ျပန္လည္ေပါင္းဖြဲ႔ၾကမည္။ ဇဲြကပင္ေတာင္ေပၚတြင္ ၾကက္မ်ားတြန္ၾကမည္၊ ကရင့္ ဖားစည္ သံလည္း ၾကားရလိမ့္မည္”ဟု ဆိုခဲ့သည္။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ ဆရာေတာ္ဦးသုဇနက ျပည္သူမ်ား ကို ေစာင့္ ေရွာက္လိမ့္မည္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္လိ့မ္မည္၊ ကရင္အားလံုး ညီၫြတ္ၾကရန္ ေဆာ္ၾသလိမ့္မည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။
ကရင္ျပည္သူအမ်ားစု၏ စိတ္ကူးထဲတြင္ ထိုအကၡရာသည္ ေပ်ာက္ဆံုးသြားေသာ ကရင္ဉာဏ္ပညာ ဒ႑ာရီစာအုပ္မွ ထြက္ေပၚလာေသာ ဆရာေတာ္၏ ဘုန္းတန္ခိုးအာဏာကို ကိုယ္စားျပဳသည္ဟု ထင္မွတ္ၾကသည္။ ထိုစာအုပ္တြင္ စၾက၀ဠာအရွင္ က ျမန္မာ၊ ထိုင္း၊ မြန္၊ ကရင္ ႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားသားအားလံုးကို အသိပညာမ်ား ေပးခဲ့သည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမွအပ က်န္လူမ်ိဳးမ်ားက ထိုအသိပညာကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။
မၾကာေသးမီက ဆရာေတာ္သည္ အဆုတ္ေရာဂါေၾကာင့္ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ေဆး႐ံုတ႐ံုတြင္ ေဆးကုသမႈ ခံယူခဲ့ရ ေသးသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားႏွင့္ ယခုအခ်ိန္အထိ အဆက္အသြယ္မျပတ္ ရိွဆဲဟု သိရ သည္။ ယမန္ႏွစ္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္သည္ KNU အရာရိွမ်ားႏွင့္ အစည္းအေ၀းတခု ျပဳလုပ္ကာ KNU ႏွင့္ DKBA အၾကား အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးျပဳလုပ္ရန္ ကမ္းလွမ္းခဲ့သည္ဟူ၍လည္း ေျပာၾကသည္။
ကရင္ျပည္နယ္သည္ ဒုကၡမ်ား ေ၀ေနေသာ၊ တည္ၿငိမ္မႈ ကင္းမဲ့ေသာ ျပည္နယ္တခု ျဖစ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ အက်ပ္အတည္းကာလတြင္ စစ္အစိုးရက DKBA အား နယ္ျခားေစာင့္တပ္ဖြဲ႔ ျဖစ္လာေစေရး ေတာင္းဆိုေနခ်ိန္၌ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား အေရးအတြက္ အေရးႀကီးေသာေနရာတြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ေသာ၊ လူအမ်ားက ၾကည္ညိဳ ေလးစားသည့္ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းတပါးသည္ ယခုအခ်ိန္တြင္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရး အတြက္ မည္သို႔ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ကို ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက အကဲခတ္ေနၾကသည္။
The Monk in Command By Mikael Gravers ကိုဆီေလ်ာ္ေအာင္ ျပန္ဆိုေဖာ္ျပပါသည္။
Mikael Gravers သည္ ဒိန္းမတ္ႏိုင္ငံ Aarhus တကၠသိုလ္မွ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္တဦးျဖစ္ၿပီး ၁၉၇၀ ခုႏွစ္မွစ၍ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူျဖစ္သည္။
.
0 comments :
Post a Comment